لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۹

آیساف: پروسهء انتقال زندانیان به شماری از محابس افغانستان متوقف شده است


یک مقام آیساف گفت: پروسهء انتقال زندانیان به شماری از محابس افغانستان متوقف شده است.

جیفری گری یک مسوول مطبوعاتی نیرو های آیساف در کابل به رادیو آزادی گفت: سازمان ملل متحد و حکومت افغانستان با هم کار می کنند تا دریابند که در کدام زندان ها زمینهء بهتر نگهداری زندانیان وجود دارد تا زندانیان به همان محابس منتقل شوند.

او گفت: پروسهء انتقال زندانیان به همهء زندان های تحت کنترول حکومت افغانستان متوقف نشده است:

« پروسهء انتقال زندانیان به شماری از محابس افغانستان متوقف شده است. این پروسه کاملاً متوقف نشده. با حکومت افغانستان و با سازمان ملل متحد کار می کنیم تا زندان های را شناسایی کنیم که در آنها زمینهء درست نگهداری محبوسین وجود ندارد تا ما زندانیان را به این محابس انتقال ندهیم.»

سه روز پیش سفیر امریکا در کابل، جیمز کننگهم گفت: نیرو های امریکایی انتقال زندانیان به محابس تحت کنترول حکومت افغانستان را پس از دریافت گزارش ها در بارهء برخورد نا درست با زندانیان، به این محابس متوقف ساختند.

اما ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور افغانستان به رادیو آزادی می گوید: حکومت کابل از توقف پروسهء انتقال زندانیان به طور رسمی آگاه نشده است.

ایمل فیضی پذیرفت که در افغانستان مانند کشور های پیشرفته زندان های معیاری وجود ندارند اما تاکید کرد که نبود زندان های معیاری به معنای آن نیست که حکومت ظرفیت نگهداری زندانیان را ندارد.

رییس جمهور افغانستان حامد کرزی در سفر اخیرش به واشنگتن، از مقامات امریکایی به تکرار خواست تا همهء زندانیانی را که در افغانستان تحت کنترول خود دارند، به حکومت افغانستان بسپارند.

حکومت کابل به این باور است که در قلمرو افغانستان ، موجودیت زندانیات تحت کنترول نیرو های خارجی بر ضد منافع ملی این کشور است.

اما شماری از سازمان های حقوق بشر نیز در گذشته از موجودیت شکنجه در زندان های افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

این سازمان ها گفته اند تا زمانی که زمینهء نگهداری درست زندانیان در محابس افغانستان مساعد نشود، سپردن محبوسین به حکومت افغانستان کار مناسبی نیست.
XS
SM
MD
LG