لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۳

بیش از ده هزار تن در کابل امتحان کانکور را سپری کردند


بیش از ده هزار تن از فارغان لیسه های کابل امروز (یکشنبه) امتحان کانکور را سپری کردند.

وزارت تحصیلات عالی و مسلکی افغانستان می گوید که امسال حدود هشتاد هزار تن از شاملین امتحان کانکور در موسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی این کشور جذب می گردند.

وزیر تحصیلات عالی و مسلکی به خبرنگاران گفت که امتحان کانکور به گونه شفاف در مرکز و ولایات به اجرا گذاشته خواهد شد.

داکتر عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی و مسلکی افزود که در سال جاری یک صدو نود هزار تن که چهل درصد آنها را دختران تشکیل می دهند در افغانستان امتحان کانکور را سپری خواهند کرد:

« حدود سه سال قبل 24 هزار تن به موسسات تحصیلات عالی جذب می شدند اما حالا به 44 هزار رسیده که با تحصیلات نیمه عالی و شبانه به هشتاد هزار می رسد که این یک ظرفیت بلند تر را نشان می دهد.»

آقای عبید در این مورد به روز یکشنبه در مقر پوهنتون کابل سخن گفت جای که در همین روز از نزد ده هزار تن از فارغان لیسه های کابل امتحان اخذ شد.

به گفته وزیر تحصیلات عالی و مسلکی افغانستان، امسال 51 هزار تن در کابل در 5 مرحله امتحان کانکور را سپری خواهند نمود.

در همین حال برخی از اشتراک کننده گان امتحان کانکور در کابل از مسوولان می خواهند که تلاش های بیشتر را در راستای جلوگیری از تقلب و تخطی در امتحان به خرچ بدهند.

دو تن از آنها که خوش به نظر می رسیدند در مورد شرکت شان در این امتحان به رادیو آزادی چنین گفتند:

« اسم من نجمه از لیسه بختیار فارغ شده ام. 15م نمره از مکتب فارغ شده ام، رشته دلخواه ام حقوق است، بیبینم که چه می شود.»

« اسم من جهاد میر از ولسوالی پغمان استم، امتحان خوب می گذرد ما کدام مشکل نداریم.»


وزیر تحصیلات عالی و مسلکی افغانستان می گوید که به اساس هدایت رییس جمهور کرزی سال جاری از هر ولایت 5 تن از اول و دوم نمره های صنوف دوازه مکاتب بدون سپری کردن امتحان به پوهنځی های طب و انجنیری پوهنتون های دولتی راه خواهند یافت.

همه ساله تعدادی زیاد از افراد در کابل و ولایات امتحان کانکور را سپری می کنند اما بسیاری از آنها به علت ظرفیت پایین جذب در موسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی بی نتیجه می مانند.

اما مقام های وزارت تحصیلات عالی و مسلکی می گویند که ظرفیت جذب در این نهاد ها امسال نسبت به گذشته افزایش یافته و تلاش می کنند تا در سال های آینده بیشتر از این ازدیاد یابد.
XS
SM
MD
LG