لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

«کار پروژه پایپ لاین گاز از ایران به پاکستان آغاز شود»


رهبر مذهبی ایران به رییس جمهور پاکستان که مصروف دیدار از این کشور می باشد، گفته است که کار پروژه پایپ لاین انتقال گاز هفت و نیم ملیارد دالری از ایران به پاکستان، باید آغاز شود.

دفتر آیت الله خامنه ای از وی نقل قول کرده می گوید، رهبر مذهبی ایران دیروز به آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان در تهران گفته است:

« پایپ لاین گاز ایران - پاکستان یک مثال خوبی همکاری میان تهران - اسلام آباد به شمار می رود و با وجود مخالفت ها در رابطه با توسعه این روابط میان دو کشور، باید به این مخالفت جداً مقابله کنیم. »

قبل از این، در اوایل دیروز آصف علی زرداری در مورد این پروژه با رییس جمهور ایران محمود احمدی نژاد و رستم قاسمی وزیر نفت این کشور نیز ملاقات کرده است.

ایران، برای پاکستان فروش بیست و یک و نیم میلیون متر مکعب گاز را روزانه از طریق این پایپ لاین و همچنان برای ساختمان این پروژه در داخل خاک پاکستان که مصارف کامل آن حدود یک و نیم میلیارد دالر خواهد بود، قرضهء 500 میلیون دالر را، پیشنهاد کرده است.

بر اساس مخالفت های امریکا، سرمایه داران برای سرمایه گذاری در این پروژه دل نمی بندند. اما خامنه ای از زرداری خواست که اعتراضات امریکا را نادیده بگیرد. او اضافه کرد جمهوری اسلامی ایران یک منبع مصون انرژی در منطقه بوده حاضریم در این ساحه به نیازمندی های پاکستان پاسخ دهیم.

پاکستان که نیاز شدید به منابع انرژی دارد، به طور فعال پیشنهاد پروژهء انتقال پایپ لاین گاز از ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند را حمایت کرده است. اما با وجود علاقمندی کشور های ذیدخل این پروژه تقریباً دو دهه، روی کاغذ باقی مانده است.

با افزایش تعزیرات علیه ایران به خاطر پیشبرد برنامهء اتمی این کشور، حکومت ایران در تلاش شرکا و مصرف کننده گان در نزدیکی این کشور می باشد.

همزمان با اینکه مذاکره کننده گان هسته یی ایران با نماینده های کشورهای مقتدر جهان در شهر آلماتی قزاقستان روی برنامه جنجال برانگیز این کشور ملاقات کردند و آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان مصروف دیدار از این کشور می باشد، علی سعیدلو معاون رییس جمهور ایران در امور بین المللی در حال دیدار از ترکمستان می باشد.

رییس جمهور ترکمنستان قربانقلی بیردی محمدوف روی همکاری های انرژی با علی سعیدلو گفتگو کرده است.
XS
SM
MD
LG