لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

مروری بر پیشرفت های تکنالوژی در افغانستان


تایمز
روزنامه بریتانیایی تایمز از سیاست و امنیت در افغانستان گذشته و در مورد خدمات انتقال پول از طریق موبائیل، مطلبی را نشر کرده است.

روزنامه در آغاز می نویسد: در نگاه تمام جهان، افغانستان جنگ زده کشوری است که زیربنا هایش از بین رفته و دارای حد اقل امکانات پیشرفتهء است که امروز در نتیجه پیشرفت های تکنالوژی انترنت، خدمات مالی و مخابراتی فراهم شده است.

به نوشته تایمز، هیچ یک از خدمات این کشور با پیشرفت های اخیر تکنالوژی به خصوص در انترنت، خدمات مالی و مخابراتی مطابقت نداشته است.

اما روزنامه می نویسد: افغانستان در صدر کشور های که سیستم ارسال پول از طریق موبائیل و بانکی هم مانند کشور های رو به انکشاف از کینیا گرفته تا اندونیزیا فراهم شده، قرار دارد.

تایمز در این مورد مثالی را نوشته که در این روز ها اگر یک پولیس افغان را در پسته یا کمر بند امنیتی، در حالی ببینید که در موبائیل نوکیای خود می خواهد مطمین شود، معاش او به حساب مالی موبائیلش انتقال یافته، یک امر خیلی غیر عادی نیست.

سپس به نوشته روزنامه، در یک فرصت زود، همین سرباز پیام کوتاه کتبی یا اس ام اس را به همسرش در یکی از مناطق دور افتاده افغانستان می فرستد تا او بتواند مواد غذایی و یک بالون گاز را برای خانواده اش خریداری کند.

روزنامه تایمز در ادامه مقاله اش می نویسد: چنین تکنالوژی در امریکا و یا هفت کشور بزرگ صنعتی جهان وجود ندارد اما در افغانستان، جائی که از میان تقریباً سی میلیون جمعیت، هفتاد در صد آن بیسواد اند و در حدود پنج در صد مردم حساب بانکی دارند، این یک واقعیت است.

تایمز سخنان توماز سیمیلوویتز، مدیر شرکت خدمات سیتی گلوبل را در شهر نیویارک امریکا نقل کرده که می گوید: من تا حالا از چنین پیشرفت در ایالات متحده آگاهی ندارم.

او با اشاره به پروژه ام – پیسه یا معامله پولی از طریق موبائیل در افغانستان می گوید: این یک موفقیت است و هیچ سوالی در این مورد وجود ندارد.


لاس انجلس تایمز
روزنامه امریکایی لاس انجلس تایمز در باره ترجمان ها و همکاران نیرو های بین المللی در افغانستان مقالهء را نشر کرده است. روزنامه در آغاز می نویسد: اجساد متلاشی شده دو افغان در نزدیک یک موتر در کنار سرک پیدا شدند.

هر دو مرد که یکی آن بحیث ترجمان و دومی بحیث محافظ کار می کردند، در پایگاه نیرو های بین المللی در بیرون شهر کابل وظیفه داشتند.

لاس انجلس تایمز در همین مورد می نویسد: مرگ این دو تن یک یاد آوری از خطر هایی است که هزاران تن از افغان های که بحیث ترجمان، مشاور فرهنگی و سایر افراد کمکی با نیرو ها و دپلومات های خارجی در یازده سال گذشته کار کرده اند، با آن روبرو اند.

روزنامه به نقل از مقامات نوشته است: ترجمان ها و مشاورین افغان، نیرو های خارجی را در تحکیم روابط با رهبران محلی کمک کرده اند.

به نوشته لاس انجلس تایمز این افغان ها، با بی پروایی از بمب ها، کمین و سایر حملات، در جریان وظیفه با نیرو های خارجی که به صورت دوامدار هدف حملات مخالفین مسلح قرار گرفته اند، همراه بوده اند.

براساس ارقامی که ناتو نشر کرده، بیست و چهار تن از غیرنظامیان افغان که با نیرو های ائتلاف بین المللی در افغانستان کار می کردند، تنها پارسال کشته شده اند.

بریتانیا که پس از امریکا، دومین کشور کمک کننده نیروی نظامی در افغانستان به حساب میاید، برنامه را به منظور انتقال و پذیرش ترجمان ها و یا همکاران افغان نیرو های بریتانیایی روی دست ندارد.

کانادا که در سال 2011 نیرو هایش را از افغانستان بیرون کرد، در حدود هفت صد و پنجاه کارمند افغانش را با خانواده هایشان به آنکشور انتقال داد.

مقامات کانادایی انتظار دارند، این تعداد را به هشت صد تن افزایش دهند.

در این میان آسترالیا و فرانسه گفته اند، برنامه انتقال و پذیرش را تنها در محلاتی که همکاران افغان این کشور ها در خطر باشند، روی دست دارند.
XS
SM
MD
LG