لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۸

«مصارف ناتو را بپردازید یا این که مسدودش کنید»


فایننشل تایمز
روزنامه فایننشل تایمز چاپ لندن مقالهء دارد زیر این عنوان که مصارف ناتو را بپردازید یا این که مسدودش کنید.

فایننشل تایمز درین مقالهء تحلیلی به مشکلات که ناتو در افغانستان دارد، اشاره کرده است.

در ادامهء این مقاله آمده که ممکن است ناتو شکست خود را در افغانستان نپذیرد، اما سخن این است که طالبان در میدان جنگ شکست نخورده اند و نیرو های به رهبری ناتو مسوولیت امنیت را به نیرو های افغان می سپارند و یک تعداد از نیرو های ناتو به سربازان افغان آموزش خواهند داد.

فایننشل تایمز می گوید: این ها همه درستند. اما به نوشتهء روزنامه، وقتی این مأموریت در مقابل پول و قربانی که برای ایجاد یک دیموکراسی درخشان سنجیده شود، در آن صورت، نتیجهء کار به پیروزی مشابهت ندارد.

به باور روزنامه، این وضعیت برای افغانستان یک نوع سرگردانی است.

در ادامهء این مقاله آمده است که ناتو از برکت حوادثی که رخ دادند، زنده باقی مانده است. فایننشل تایمز به گونهء مثال از قد بر افراشتن نظام های دیموکراتیک در برابر شوروی سابق و سپس جنگ های بالکان، افغانستان و لیبیا یاد آوری کرده است.

اما، فایننشل تایمز با توجه به نقش امریکا در ناتو و جنجال اقتصادی آن کشور نوشته که سهم امریکا در ناتو از 50 درصد به تقریباً 75 درصد بلند رفته بود، اما اکنون کاهش مصارف حکومت امریکا، پول های هنگفت را از مصارف این کشور در بخش نظامی کم می سازد و سیاستگذاران در واشنگتن مایل نیستند که تاوان صرفه جویی اروپایی ها را بپردازند.

فایننشل تایمز در نتیجه گیری می نویسد که چنین یک اقدام سر انجام ناتو را با مرگ تدریجی رو به رو می سازد و اقدام صادقانه تر این خواهد بود که مسدود شود.

در یک مقالهء دیگر فایننشل تایمز آمده است که ازبکستان یک متحد با اهمیت اما جنجالی.

درین مقاله آمده است، اگر به فهرست مسایل حقوق بشر، دیموکراسی، آزادی بیان و فساد اداری در سطح بین المللی نگاه شود، نام ازبکستان تقریباً در آخر آن به چشم می خورد.

اما به نوشتهء روزنامه، این کشور که سی ملیون نفوس دارد، به خاطر که راه تدارک نیرو های ناتو مستقر در افغانستان از آن می گذرد، یک شریک ستراتیژیک مهم برای غرب است.
از همین روست که گروه های حامی حقوق بشر ایالات متحدهء امریکا و متحدان اروپایی این اتحادیه در مورد سرپیچی های ازبکستان از حقوق بشر چیزی نمی گویند.

روزنامه می گوید: ایالات متحدهء امریکا در سال 2001 میلادی به این طرف در منطقهء قارشی خان آباد ازبکستان یک پایگاه نظامی داشت اما وقتی که واشنگتن در سال 2005 میلادی به خاطر کشتار گروهی در اندیجان از حکومت ازبکستان انتقاد کرد، حکومت تاشکند این پایگاه را مسدود کرد.

روزنامهء فایننشل تایمز نوشته است که نیرو های حکومتی ازبکستان در سال 2005 بر مظاهره کنندگان تیر اندازی کرده بودند و بر اساس ارقام رسمی 180 تن در آن کشته شده بودند.
XS
SM
MD
LG