لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

سال 2011 یک سال سخت در روابط امریکا و پاکستان


ایالات متحده امریکا و پاکستان از لحاظ دیپلوماتیک سال های خوب با هم نداشتند.

طور مثال، فقط امروز پاکستان و ایران کار تمدید یک خط لوله گاز طبیعی را آغاز کردند که واشنگتن بشدت به آن مخالف است.

یک مقام بلند پایه وزارت خارجه امریکا به خبرنگاران گفت: این حالت انعکاسی از روابط ایالات متحده و پاکستان در پایان سال 2012 می باشد.

این مقام امریکایی همچنان گفته است، واضحاً اگر شما اندک یک گام به عقب بر دارید، شما می توانید تصور کنید که سال 2011 برای ما یک سال سخت در روابط امریکا و پاکستان بوده است. بناءً ما در سال 2012 کوشش نمودیم تا با آنها به یک نوع معامله معقول برسیم. فلسفه ما این است که امکان دارد پاکستان و ایالات متحده امریکا منافع مشترک شان را بصورت اصولی تشخیص نمایند و مشترکاً بالای آنها عمل کنند.

به نوشته نشریه، ظاهراً شاگردان دوازده ساله به انجام چنین کار خود را زحمت ندادند. در حالیکه در سرتاسر صندوق مستقیم مارشال مربوط پروگرام وصل جهانی کودک بین مکتب (Country day Aspen) در ایالت کولورادو و یک مکتب دستور زبان در لاهور پاکستان تبادله خطی دوستانه صورت گرفته است. در مکاتیب که از طرف شاگردان این دو مکتب تبادله شده و در صفحات انترنت به نشر رسیده، شاگردان این دو مکتب ابتدایی و متوسطه علاوه از تشخیص منافع مشترک، بعضی مسایل حساس تر را نیز مطرح کرده اند. چنانچه Audra) ) یک شاگرد صنف هفتم می نویسد:

«من بسیار متاسفم اگر شما فکر می کنید که ما فکر می کنیم شما تروریست هستید. من قطعاً چنین فکر نمی کنم. من همچنان فکر نمی کنم که زن ها در قفس هستند. من فکر می کنم که کشور شما بسیار خوب است.»

به نوشته نشریه، هر چند بسیاری از مکاتیب که از طرف شاگردان پاکستانی نوشته شده و گسیل شده، در صفحات انترنت به نشر نرسیده، اما از جواب یک شاگرد مکتب (َAspen) در کولورادو می توان قضاوت نمود.

این شاگر سیزده ساله در جواب می نویسد: برای جواب سوال شما. ما فکر نمی کنیم که کشور شما همه طرفدار ارعاب و تهدید هستند، اما فکر می کنیم که در کشور شما تروریست ها وجود دارند. آیا تروریست در کشور شما وجود دارد؟

در عین زمان، سارا یک شاگرد صنف هفتم به صراحت از عدم معلومات راجع به پاکستان سخن می زند و در نامه ای می نویسد:

« من نمی خواهم و هیچ قصد هم ندارم جز اینکه چیز های خوب راجع به پاکستان بگویم. شرم است اگر شما فکر کنید که همه امریکایی ها مانند اینست، در حالیکه ما چنین نیستیم.»

نویسنده مقاله می نویسد، شما باید به این کودکان اعتماد کنید و اعتبار قایل شوید. برای وزارت خارجه امریکا هم شاید وقت آن باشد تا بعضی دیپلومات های جوان را بحیث سفیر استخدام نماید.
XS
SM
MD
LG