لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

«نیروهای خارجی قبل از ترک افغانستان به شورای امنیت گزارش دهند»


سیرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه
سیرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه
سیرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه پس از گفتگو با مقامات بریتانیایی در لندن به خبرنگاران گفت، نیروهای بین المللی پیش از اینکه افغانستان را ترک کنند، باید از ماموریت شان در افغانستان گزارش مکملی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد، ارایه کنند.

خبرگزاری انترفکس می گوید، لاوروف روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت، نیروهای آیساف بر اساس فیصله شورای امنیت سازمان ملل متحد به افغانستان رفته اند و این فیصله ماموریت آنها را در افغانستان بنیاد گذاشته است.

به گفتهء لاوروف، اکنون که این نیروها می خواهند، عملیات شان را در افغانستان محدود سازند، باید از چگونگی تکمیل ماموریت شان به شورای امنیت گزارش دهند. به نظر وزیر خارجه روسیه شورای امنیت ارزیابی می کند که این ماموریت تا چه حد تکمیل شده است.

همزمان با این سیرگی شویگو وزیر دفاع روسیه در لندن بعد از ملاقات با مقامات بریتانیایی به خبرنگاران گفـت، روسیه متمایل است که بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال 2014 میلادی برای تضمین امنیت روسیه و کشورهای متحد آسیای میانه اش تدابیر را روی دست گیرد.

خبرگزاری انترفکس، از وزیر دفاع روسیه نقل قول کرده می نویسد، مسالهء افغانستان بخصوص بعد از سال 2014 میلادی، بحث اضافی را می طلبد.

سیرگی شویگو اضافه کرد:
«ما پس از خروج نیروها از افغانستان به اتخاذ تدابیر متمایل ایم. ما می بینم که روسیه و کشورهای عضو سازمان امنیت دسته جمعی از سوی افغانستان به چه خطراتی و تهدیدهای روبرو اند.»

به گفتهء وزیر دفاع روسیه فیصله شده است که روی این موضوع باید در یک کنفرانس گفتگو و بحث صورت گیرد که برای اشتراک در آن ما از وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو و سازمان امنیت دسته جمعی دعوت به عمل آورده ایم.

خبرگزاری انترفکس از قول وزیر دفاع روسیه می نویسد، ما در ماه می در کنفرانسی روی مسالهء افغانسنتان بحث و گفتگو می کنیم. امیدواریم که وزرای دفاع ناتو و کشورهای منطقه نیز شرکت کنند.

در این نشست خبری از وزیر دفاع روسیه پرسیده شد که آیا نیروهای آیساف به زمانی مناسب از افغانستان خارج می شوند، گفت، اگر نیروهای افغان خوب تربیت و تجهیز شده و در دو سال آینده بیشتر تقویت شوند و آنها، در کشور شان بخصوص مناطق شمالی که ما به آن علاقه داریم آماده عملیات باشند، در آن صورت جدول زمانی تعیین شده وقت مناسب برای خروج نیروهای آیساف به شمار می رود.
XS
SM
MD
LG