لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۲

«مشکلات امنیتی، کمک رسانی به مناطق جنگ زده افغانستان را محدود ساخته است»


عبدالحسیب رحیمی سخنگوی ادارهء صلب سرخ بین المللی در کابل
عبدالحسیب رحیمی سخنگوی ادارهء صلب سرخ بین المللی در کابل
کمیته صلیب سرخ بین المللی هشدار داده است که مشکلات امنیتی، امور کمک رسانی را به مناطق جنگ زده افغانستان محدود ساخته است.

کمیته صلیب سرخ بین المللی در افغانستان نگران است که تهدید های امنیتی در مناطق نا امن این کشور دسترسی موسسات خیریه و بشری را محدود می سازد.

عبدالحسیب رحیمی سخنگوی ادارهء صلب سرخ بین المللی در کابل به رادیو آزادی گفت، تهدید های امنیتی بر زنده گی افراد تاثیر گذار است که از سبب جنگ متضرر شده اند.

رییس کمیته صلیب سرخ بین المللی در این اواخر گفته بود، کاهش در علاقمندی موسسات تمویل کننده و وضعیت رو به وخامت امنیتی در برخی از مناطق افغانستان، این امر را دشوار ساخته تا کمک های بیشتر به افراد نیازمند برسد.

ادارهء صلیب سرخ بین المللی یا ICRC، با مصرف بالغ بر 90 ملیون دالر در یک سال در افغانستان، در سطح بین المللی بیشترین فعالیت ها را در این کشور دارد.

این موسسه 1800 کارمند در افغانستان دارد که زخمیان جنگ را کمک های صحی نموده و از زندانیان جنگویان مسلح مخالف در محابس وارسی می کند.

کمیتهء صلیب سرخ بین المللی همچنان ابراز نگرانی کرد که با خروج نیرو های خارجی از افغانستان امکان دارد موسسات و ادارات کمک رسانی بین المللی از جمله اداره صلیب سرخ به مشکلات بیشتر امنیتی روبرو شوند، زیرا تا کنون امنیت این ادارات و موسسات در افغانستان، از سوی نیرو های خارجی تامین می شد.

عبدالحسیب رحیمی سخنگوی این موسسه در افغانستان می گوید: بعد از سال 2014 میلادی شاید کمک های اداره صلیب سرخ بین المللی به افغانستان کاهش یابد.

به گفتهء آقای رحیمی، به این ترتیب به آنانی آسیب می رسد که در مناطق جنگ زده زنده گی می کنند.

بانک جهانی در یک گزارش خود نوشته است که از سه افغان فقط یکی آن به آب آشامیدنی صحی دسترسی دارد، بیش از نصف کودکان پایین سن پنج سال به سوء تغدی مبتلا اند و در هر دو ساعت یک زن افغان به خاطر مشکلات زایمان می میرد.

ایدو کوغ رییس عمومی ادارهء صلیب سرخ بین المللی در مصاحبه با یک نشریه هندی گفته است که امنیت یگانه مشکل موسسات کمک رسانی در افغانستان بعد از سال 2014 میلادی نیست، بلکه سوالاتی زیاد در مورد تعهدات آینده جامعه بین المللی نیز موجود اند که پول زیادی را برای این کشور کمک می کنند.
XS
SM
MD
LG