لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۵

«عجله برای چی؟»


شماری از روزنامه های چاپ امروز کابل، در کنار سایر موضوعات، مطالب و تبصره های شان را به اعلامیه شورای علمای افغانستان اختصاص داده اند.

دنیا
روزنامه غیر دولتی دنیا در صفحه نخست اش به استناد از اعلامیه شورای علما نوشته است: ندای حامد کرزی در خصوص حفظ حاکمیت ملی افغانستان، در حقیقت صدای قلب مردم این کشور است.

سرنوشت
روزنامه غیر دولتی سرنوشت به نقل از شورای علمای افغانستان نوشته، ادامه سرپیچی از قوانین افغانستان از سوی امریکایی ها، به مفهوم اشغال است.

این روزنامه در سرمقاله اش نوشته است، درخواست رییس جمهور کرزی از مقامات امریکایی زمانی می تواند جامه عمل بپوشد که از حمایت وسیع شورای ملی، جوامع مدنی و مردم برخوردار باشد.

به باور سرمقاله نویس، اگر در قسمت عملی نمودن خواست های رییس جمهور سهل انگاری شود، این مساله از یک سو سرپیچی از فرمان رییس جمهور خواهد بود و از سوی دیگر، بی تفاوتی در خصوص دفاع از منافع ملی افغانستان.

ملی باور
روزنامه غیر دولتی ملی باور در سرمقاله شماره امروزی اش، مطلبی را تحت عنوان نه سپردن مسوولیت زندان بگرام به افغان ها، به ضرر افغانستان و امریکا است، به نشر رسانیده است.

در ادامه این مطلب آمده، برخی از مردم به این باور اند که دلیل تاخیر در سپردن مسوولیت زندان بگرام به حکومت افغانستان از سوی امریکا، اینست که مقامات امریکایی می خواهند در هنگام امضای پیمان امنیتی از دولت افغانستان امتیازات بیشتر را مطالبه کند.

خدمتگار
روزنامهء خدمتگار در سرمقاله اش پرسشی را مطرح ساخته که عجله برای چی؟

روزنامه با اشاره به اعلامیه اخیر شورای علمای افغانستان نوشته است، عالمان دین باید بی طرفی شان در چنین موارد را حفظ کنند و خود را قربانی بازی های سیاسی نکنند.

به باور سرمقاله نویس، به دنبال اظهارات اخیر رییس جمهور کرزی در مورد حضور نیرو های امریکایی در افغانستان، واکنش تند شورای علما در خصوص حضور امریکا، بیانگر شتاب زدگی اعضای این شورا است.

سرمقاله نویس توصیه می کند، لازم است تا عالمان دین با در نظرداشت قدسیت احکام دینی و احترام به آن، در مسایل سیاسی اصل بیطرفی را حفظ کنند.

این روزنامه می نویسد، عالمان دین باید در چنین موارد از دقت و حوصله مندی تمام کار گیرند.

خدمتگار
روزنامه خدمتگار در صفحه نخست چاپ امروزش می پرسد، امسال چرا برای امریکا و افغانستان مهم است؟

روزنامه در پاسخ به این پرسش نوشته است، اهمیت سال جاری برای هر دو جانب در آن است که انتظار می رود قرداد امنیتی بین افغانستان و امریکا در سال جاری امضا شود.

همچنان به نوشته روزنامه آغاز گفتگو ها با طالبان و تصمیم گیری در خصوص شمار نیرو های ناتو که قرار است در پایان سال 2014 پس از خروج نظامیان خارجی در افغانستان باقی بمانند، سال جاری میلادی را اهمیت بیشتر می بخشد.

ترتیب کننده: فرخنده احمدی
XS
SM
MD
LG