لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۸

مژده: تلاش ها به هدف مذاکره با مخالفین متوقف شده است


وحید مژده کارشناس مسایل سیاسی
وحید مژده کارشناس مسایل سیاسی
شماری از آگاهان سیاسی می گویند که تلاش ها به هدف مذاکره با مخالفین مسلح در افغانستان متوقف شده است.

با آن که شماری از آگاهان سیاسی می گویند که مذاکرات صلح با مخالفین مسلح افغانستان متوقف شده، اما شورای عالی صلح می گوید که این روند به گونه پنهانی جریان دارد.

وحید مژده یکی از این آگاهان می گوید: هر چند دفتر طالبان به موافقه حکومت افغانستان و ایالات متحده امریکا در قطر ایجاد شده، اما مذاکرات به تعویق افتاده است.

به گفتهء آقای مژده تا کنون ایالات متحده امریکا شرط های که از سوی طالبان گذاشته شده عملی نکرده و همین موضوع یکی از دلایل متوقف شده گفتگو های صلح می باشد:

« پس از آن که امریکایی ها حاضر نشدند که نام های سران طالبان را از لست سیاه بیرون بکشند و چند نفر را از زندان گونتانامو رها بسازند، پس از آن این مذاکرات متوقف شد و حکومت افغانستان هم توان این را نداشته که با طالبان مذاکره کند، اگر این روند ادامه یابد ما نمی توانیم به یک موافقه صلح دست یابیم.»

به گفته آقای مژده، طالبان با امضاء توافقنامه امنیتی افغانستان و امریکا مخالف اند و زمانی که این توافقنامه به امضا برسد، گفتگو های صلح به گونه کامل از میان برداشته خواهد شد.

وی همچنان گفت که چندی قبل امریکا مولانا فضل الرحمن رهبر مذهبی پاکستان را جهت گفتگو با طالبان به قطر فرستاد اما طالبان از ملاقات با وی خود داری کردند.

متوقف شدن گفتگو های صلح با مخالفین مسلح در حالی مطرح می شوند که در ماه گذشته میلادی رهبران کشور های افغانستان، پاکستان و بریتانیا در نشست سه جانبه توافق کردند که در مدت شش ماه آینده به یک توافق صلح دست می یابند.

حالا که نزدیک به چهار ماه دیگر به ختم این معیاد باقی مانده دیده می شود که سه کشور برای برقراری صلح و ایجاد یک توافق، کار های لازم انجام نداده اند.

در این حال مسوولان شورای عالی صلح افغانستان متوقف شدن گفتگو های صلح با مخالفین مسلح را رد می کنند.

حبیب الله فوزی رییس کمیتهء امور بین المللی این شورا به روز یکشبنه در صحبت با رادیو آزادی گفت که اکنون این تلاش ها به گونه پنهانی جریان دارند:

« شاید یک سلسله مشکلات موجود باشد اما روابط ما با طالبان و دولت قطر وجود دارد و ما تلاش داریم تا مذاکرات با طالبان را به گونه رسمی بسازیم و من فکر می کنم که در داخل دولت افغانستان چنین توان وجود دارد که این برنامه را پیش ببرد.»

آقای فوزی همچنان اظهار امیدواری کرد که گفتگو های صلح با مخالفین مسلح در قطر به زودی آغاز شود.

هر چند شورای عالی صلح از گفتگو های پنهانی با طالبان سخن می زند، اما گفته می شود که مشکلات زیاد بر سر راه این پروسه وجود دارد.

چنانچه رییس جمهور کرزی در سخنرانی های هفتهء گذشته اش از گفتگو های پنهانی طالبان مسلح با امریکا انتقاد کرد.

انتقاداتی که حتی سبب تیره گی روابط کابل و واشنگتن شده است.
XS
SM
MD
LG