لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

«تلاش ها برای باقی ماندن عساکر امریکایی در میدان وردک جریان دارد»


مقامات افغان و امریکایی می گویند دو طرف برای رسیدن به یک تفاهمی کار می کنند که به اساس آن قوای خاص امریکا در میدان وردک فعالیت خود را ادامه بدهند.

خبرگزاری رویترز از قول مقامات افغان نوشته است که می گویند، با تسلیم نمودن مسوولیت کامل زندان بگرام به حکومت افغانستان، شاید کابل و واشنگتن در مورد دوام فعالیت قوای خاص امریکا در ولایت میدان وردک به یک نوع توافق برسند.

دستور رییس جمهور کرزی برای بیرون شدن قوای امریکا از این ولایت مقامات نظامی امریکا را نگران ساخته بود و آنها تشویش داشتند که با بیرون شدن قوای خاص امریکا از این ولایت زمینه فعالیت بیشتر برای مخالفین مسلح در اینجا فراهم شده و حتی راه حمله آنها به کابل باز خواهد شد.

قوای امریکایی در سال گذشته میلادی بعضی بخش های از زندان بگرام و در حدود 3000 زندانی افغان را به مقامات افغان سپردند، اما با آن هم تا حال صد ها محبوس طالب از ترس اینکه مبادا بعد از آزادی دوباره به صفوف جنگ بپیوندند هنوز هم در دست قوای امریکا اسیر می باشند.

خبرگزاری رویتروز همچنان از قول وزارت دفاع امریکا می نویسد که گفته است: رییس جمهور کرزی و وزیر دفاع امریکا چک هیگل روز شنبه در مورد سرنوشت محبس بگرام و وضعیت میدان وردک تلیفونی صحبت کرده و طرفین موافقه نمودند که در هفته جاری برای رسیدن به یک تفام در این موارد جدی تلاش می کنند.

رییس جمهور کرزی در مورد خروج قوای امریکایی از میدان وردک زمانی تصمیم گرفت که مردم این ولایت در مورد رفتار نامناسب سربازان امریکایی شکایت کردند.

علاوه بر آن، در یک اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان هشدار داده شده بود که تاخیر بیشتر در تسلیم نمودن مسوولیت زندان بگرام به قوای افغان به روابط واشنگتن و کابل ضربه وارد خواهد کرد.

مقامات امریکایی می خواهند یقینی بسازند که محبوسین بگرام بعد از آزاد شدن دوباره به صفوف جنگ نمی روند، اما رییس جمهور کرزی تاکید می کند، آن زندانیانی را که بیگناه در این محبس خفظ می شوند، رها خواهد کرد.

موضوع محبس بگرام و مساله فعالیت قوای خاص امریکا در ولایت میدان وردک روابط بین حکومت افغانستان و ایالات متحده را تا حدی زیر فشار قرار داده بود.

از سوی دیگر مقامات ناتو می گویند: عملیات نظامی آنها در ولایت میدان وردک دوام دارد و آنها آرزو دارند که در این مورد بین حکومت افغانستان و قوای ایتلاف یک تفاهم حاصل شود.
XS
SM
MD
LG