لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۲

سرباز امریکایی متهم به قتل 16 افغان به معاینات صحی فرستاده شد


داکتران معاینات صحی یک سرباز امریکایی را که متهم به قتل شانزده غیر نظامی در افغانستان است، آغاز کرده اند. با فرا رسیدن نخستین سالروز این رویداد، فلم ساز افغان لیلی احمدزی یک مستند کوتاهی ساخته است.

حکمت الله کودک 10 سالهء است که چشم دید خود را از حادثهء پنجوایی حکایت می کند. به اساس سخنان او و دیگر شاهدان عینی حادثه، فلم ساز افغان لیلی احمدزی مستند کوتاهی ساخته است زیر نام "شب خاموش، قتل عام قندهار".

مرد دیگری که درین شب خاموش یازده عضو خانوادهء خود را از دست داده محمد وزیر است. به گفتهء خودش او در شب حادثه در خانه نبود و ممکن به همین دلیل زنده مانده باشد.

هرچند این فلم مستند بیننده را به محل حادثه نمی برد و تنها به اساس مصاحبه های انفرادی سه شاهد حادثه تهییه شده، به حد کافی قدرتمند است تا احساسات بیننده را برانگیزد.

فلم "شب خاموش، قتل عام قندهار"، به مناسبت نخستین سالروز این حادثه که در یازدهم ماه مارچ سال گذشته رخ داد، تهیه و نشر شده است.

به اساس گزارش ها، سرباز امریکایی رابرت بیلز، درین شب پایگاه نظامی خود در ولسوالی پنجوایی را ترک کرده و در دو قریهء نزدیک پایگاه 16 غیر نظامی افغان را کشته است.

څارنوالان می گویند، بیلز 39 ساله که پدر دو فرزند است، پیش از آنکه دوبار با تفنگچه و ماشیندار پایگاه نظامی خود را ترک کند، از ادویهء مفرح استفاده کرده بود.

به گفتهء څارنوالان، بیلز بعد از برگشتش به یکی از سربازان همقطار خود گفته است که چند تن را تیر باران کرده.

وکیل مدافعان رابرت بیلز چیزی متفاوت تر ازین نگفته اما بالای بی ثباتی روانی بیلز در همان شب، تاکید دارند.

جان هینری برون یک مدافع ملکی بیلز در ماه جنوری گفته بود، اسناد رسمی نشان می دهند که بیلز قبل از ماموریت افغانستان از جراحتی که مغذش برداشته بود و از فشارهای روانی رنج می برد.

به گفتهء یک سخنگوی اردوی امریکا، سه متخصص طب دیروز بر رسی های شانرا آغاز کرده اند تا دریابند که بیلز در هنگام تیر اندازی بالای این افراد در چه حالت روانی قرار داشت.

معاینات وی تا اول ماه می ادامه خواهد یافت. څارنوالان خواهان صدور حکم اعدام برای رابرت بیلز هستند.

تیر اندازی رابرت بیلز بالای افغانان ملکی واکنش های شدیدی را در داخل و خارج افغانستان در پی داشت.

این حادثه بالای روابط میان افغانستان و ایالات متحدهء امریکا نیز پس از یک دهه جنگ مشترک برضد تروریزم تاثیر منفی گذاشت.
XS
SM
MD
LG