لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۷

«در یک قرارداد وزارت دفاع 100 میلیون افغانی معامله صورت گرفته»


داکتر عزیزالله لودین رییس ادارهء عالی مبارزه با فساد اداری
داکتر عزیزالله لودین رییس ادارهء عالی مبارزه با فساد اداری
ادارهء عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان می گوید، وزارت مالیهء این کشور مانع بررسی یک قرارداد خریداری گوشت برای وزارت دفاع، می گردد.

داکتر عزیزالله لودین رییس این اداره در صحبت با رادیو آزادی گفت که به اساس تحقیقات انجام شده، در این قضیه هر دو وزارت دخیل اند.

به گفتهء آقای لودین اطلاعات آنان نشان میدهد که این قرار داد از مرحلهء داوطلبی گذشته است و در آن تا صد میلیون افغانی معامله صورت گرفته است.

« اطلاعی را دریافت کردیم که در یک قرار داد خریداری گوشت مربوط به وزارت دفاع چیزی صورت گرفته است. من یک هیات را فرستادم که یک بخش این قرارداد را بررسی نموده است، به اساس گفته های هیات صد میلیون افغانی در آن تفاوت جود داشت. برای روشن شدن بیشتر این قضیه، از دو ماه به این طرف هیات ما تلاش دارد اما وزارت مالیه برای این کار تا حالا اجازه نداده است. »

این بار نخست نیست که ادعا های مبنی بر موجودیت فساد در قرار داد های مربوط به خریداری وزارت دفاع افغانستان صورت می گیرد.

در ماه سپتمبر سال گذشتهء میلادی نیز رییس ادارهء عالی مبارزه با فساد اداری گفته بود که در یک قرار داد البسهء این وزارت تلاش صورت گرفته بود تا بیش از 40 میلیون دالر حیف و میل گردد.

اما سپس به اساس خواست داکتر عزیزالله لودین این قرارداد فسخ گردید و با یک شرکت دیگر دوباره عقد شد.

با این حال نجیب الله منلی مشاور وزارت مالیه، هر چند از دادن جزییات بیشتر در این خصوص خود داری کرد اما تاکید نمود که هیچ مشکلی وجود ندارد تا مانع بررسی قرارداد ها توسط ادارات مربوط گردد.

از سوی دیگر جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع به رادیو آزادی گفت که در صورت موجودیت اسناد هر فرد آلوده با فساد در این وزارت به مراجع عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.

« هر ادعای باید بر مبنای یک اسنادی صورت گیرد، اگر آنان چنین اسناد داشته باشند، وزارت دفاع آماده گی دارد تا موضوع را از طریق مقام های عدلی و قضایی خود و از طریق مراجع مربوط پیگیری کند. اگر چنین موردی وجود داشته باشد قطعاً کسانی که دست به چنین کاری زده اند، باید مجازات گردند. »

فساد اداری از مشکلات عمده در افغانستان به حساب میاید که در چند سال گذشته انتقاد های جدی را متوجه دولت این کشور ساخته است.

حکومت افغانستان بار ها گفته است که برای ریشه کن ساختن این پدیده تلاش ها جدی ادامه دارند.

اما هنوز هم هرازگاهی از قضیه های مربوط به فساد اداری در این کشور پرده برداشته می شوند که در آن حتی مقام های بلند رتبهء دولتی نیز دست دارند.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG