لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

سرمنشی ناتو اظهارات اخیر حامد کرزی را خنده آور خواند


اندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو
اندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو
سرمنشی ناتو روز دوشنبه گفت: این کاملاً خنده آور است که رییس جمهور افغانستان اتهام وارد کند که امریکا با طالبان مذاکره و سازش دارد.

او گفت: کابل باید از فدا کاری که کشور های دیگر برای افغانستان نموده اند، قدردانی کند.

حامد کرزی هنگام بازدید یک هفته قبل چک هیگل وزیر دفاع امریکا از کابل، امریکا و طالبان را متهم ساخت که گویا برای طولانی ساختن بقای نیرو های خارجی در افغانستان با هم سازش دارند.

اندرس فوگ راسموسن روز دوشنبه گفت که او از اظهارات تند و تیز که در این اواخر میان کابل و واشنگتن تبادله شد، نگران می باشد.

او گفت:

« من این نظر را که در محضر عام توسط رییس جمهور کرزی بیان شد که گویا طالبان با ناتو، آیساف و امریکا سازش دارند رد می کنم.»

اگر چه منشی عمومی ناتو عموماً در اظهارات خود از کلمات نرم کار می گیرد اما او در کنفرانس خبری دیروز در بروکسل چنین اظهارات تند داشت.

در این میان یان کوبیش نمایندهء خاص ملل متحد در افغانستان دیروز در نیویارک در بارهء تنش های اخیر میان کابل و واشنگتن صحبت کرد.

او به خبرنگاران گفت: افغانستان در یک مرحلهء بسیار حساس و پیچیدهء از انتقال مسوولیت به نیرو های افغان و ایجاد مشارکت جدید قرار دارد.

او گفت که اکثریت قوت های سیاسی، مردم و رهبری افغانستان به شمول رییس جمهور کرزی می گویند که امریکا یک شریک ستراتیژیک افغانستان در حال حاضر و در آینده می باشد.

« افغانستان می خواهد و این احساس اغلب مردم هم است که این کشور نقش رهبری کننده داشته باشد. برخی اوقات حرکت های رخ می دهد که لزوماً به نفع همکاری که اکنون در حال وقوع است نمی باشد، برخی اظهارات هم شاید یک فضای را خلق کند که در عین حال به نفع همکاری نیست.»

دستور رییس جمهور کرزی مبنی بر خارج شدن قوای خاص امریکایی از ولایت میدان وردک و تاخیر در سپردن مسوولیت کامل زندان بگرام به جانب افغانستان از انکشافات عمدهء است که سبب اختلافات اخیر میان کابل و واشنگتن شده است.

اندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو دیروز گفت:

«ما به حاکمیت افغانستان کاملاً احترام داریم ولی از جانب افغانی هم توقع داریم که این را بپذیرد که ما برای کمک در پیشرفت کشور رییس جمهور کرزی خون بسیار خود را ریختانده ایم و پول گزاف مصرف کرده ایم.»

در دوازده سال گذشته بیش از سه هزار عسکر خارجی در افغانستان کشته شده اند. همچنین برخی ها تخمین می کنند که تنها امریکا در این مدت صدها ملیارد دالر در افغانستان مصرف کرده است.
XS
SM
MD
LG