لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

«حامد کرزی میخواهد خود را به حیث رهبر خود مختار معرفی کند»


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
واشنگتن پست
روزنامهء واشنگتن پست در شمارهء اخیرش در مسالهء حاکمیت ملی که رییس جمهور افغانستان حامد کرزی آروزمند تامین آن می باشد، مقالهء را به چاپ رسانده و می نویسد:

رییس جمهور افغانستان در هفته های اخیر ایالات متحده را به همکاری با طالبان، شکنجه نمودن افراد ملکی و اختطاف محصلان پوهنتون، متهم نمود.

حامد کرزی این چنین امریکا را متهم کرد که برای تضعیف موسسات افغانی تلاش ورزیده و به این ترتیب، بر خلاف اصل حاکمیت ملی کشور عمل نموده است.

به نوشتهء روزنامه، آقای کرزی که در صحنهء سیاست افغانستان بدون رقیب دانسته می شود گفته است، با پایان دورهء ریاست جمهوری اش مطابق قانون اساسی این کشور در سال 2014 میلادی تقاعد خواهد کرد.

اما به گفتهء روزنامه مقامات افغانی می گویند، هدف از این مقابلهء علنی با ایالات متحده، بخشی از یک حرکت ستراتیژیک در یک مبارزهء جداگانه می باشد و آن اینکه آقای کرزی تلاش می ورزد تصویر موجود در جامعه را که گویا او یک رهبر دست نشانده است از بین برده و خود را به حیث یک رهبر خود مختار و مستقل معرفی نماید.

مقامات افغان می گویند، حامد کرزی معتقد است که با تامین حاکمیت دولت اش او می تواند آن پشتیبانی لازم در بین مردم را به دست آورد که برای ایجاد شراکت با ایالات متحده لازمی دانسته می شود. به این ترتیب راه برای دوام حضور نیرو های امریکایی بعد از سال 2014 باز خواهد شد.

بدون نایل شدن به چنین موافقت، ثبات سیاسی مختل شده و وضع امنیتی کشور هم رو به خرابی خواهد گذاشت که این حالت زمینه را برای گروه های قومی و سیاسی از جمله برای آنهای که کرزی را یک دشمن می دانند و آزرومند از بین رفتن او می باشند، هموار می سازد.

واشنگتن پست می نویسد، سخنگوی آقای کرزی ایمل فیضی گفته است:
« ما به حمایت مردم نیاز داریم.» او در واقع منطق آنچه را در عقب اظهارات اخیر کرزی نهفته است، شرح داد و گفت:
« ما برای آن که به موافقتنامه امنیتی دو جانبه دست یابیم، به حمایت مردم نیاز داریم.»


روزنامه می نویسد، اگر این هدف حقیقی کرزی باشد، آن را نمی توان از سخنان وی استنتاج نمود.

تایمز
روزنامهء تایمز در شمارهء اخیر خود به یافت شدن یک تانک شوروی سابق در زیر زمین و در نزدیکی قرار گاه ناتو در کابل اشاره نموده می نویسد:

اگر ناتو برای ثبوت این قول معروف که افغانستان قبرستان امپراتوری ها می باشد، در جستجوی سندی باشد، این سند در نزدیکی قرار گاه اش وجود دارد.

روزنامه می نویسد، در ماه جنوری یک نفر در هنگامی حفر زمین در نزدیکی قرار گاه ناتو در عمق سه متر با یک چیزی سخت برخورد. بعد تر روشن شد که آن، یک تانک تی 62 اردوی شوروی بود که ده ها سال قبل در هنگام اخراج این قوا از افغانستان در آنجا باقی مانده بود.

به گفتهء روزنامه تایمز، در جریان جنگ داخلی در سال های 90 میلادی شهر کابل به میدان نبرد جنگ سالاران تبدیل شده و به کمک تانک های باقی ماندهء شوروی شهر کابل را به یک ویرانه مبدل ساختند.

ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می گوید، هر منطقه این شهر از جمله مکاتب، شفاخانه ها و کلپ های ورزشی به یک قرار گاه نظامی جنگ سالاران رقیب مبدل گشته بود.

جان پیرسن آمر شرکت ساختمانی در این محل گفت:
« ما هراس داشتیم که شاید در این محل اجساد هم به دست خواهد آمد. ولی ما نشانهء از آن را نه دیده ایم.»

آقا پیرسن افزود، ناتو این پیشنهاد را که این تانک در یک محل شهر همچو یادگار اشغال شوروی قرار داده شود، رد نمود.

آقای پیرسن گفت: حالا از این تانک برای تمرین انداخت سربازان، استفاده خواهد شد.
XS
SM
MD
LG