لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۶

روسیه خواهان تصویب موافقتنامه پایگاه نظامی 201 از سوی تاجکستان شد


مسکو از تاجکستان خواسته است تا موافقتنامه دو جانبه پایگاه نظامی 201 را بصورت فوری به تصویب برساند.

این مطلب را روزنامه کامرسنت (Kammersant ) چاپ مسکو گزارش داد.

در ارتباط به تصویب موافقتنامه پایگاه نظامی، مسکو قبلاً دو تقاضای تاجکستان، یکی در باره کارگران مهاجر تاجکستان به روسیه و دوم راجع به صدور نفت به تاجکستان را پذیرفته است.

علاوه ازین دو تقاضای تاجکستان همچنان می خواهد تا روسیه سرمایه گذاری در صنایع تولید برق و کمک های مالی را برای اردوی تاجکستان تضمین نماید.

به نوشته روزنامه کامرسنت، جنرال والری گیراسیموف لوی درستیز روسیه هفته گذشته از دوشنبه دیدن نمود.

مقام ها ادعا کردند که این سفر کاملاً یک سفر کاری بود و هدف آن این بود تا با همتای تاجکی خود روی همکاری های نظامی- تخنیکی و بعضی مسایل دیگر بحث کند.

منابع آگاه به روزنامه گفته اند، سفر گیراسیموف به تاجکستان این را مطلقاً روشن ساخت که مسکو اصرار دارد تا موافقتنامه پایگاه نظامی 201 باید در مدت یک ماه به تصویب برسد.

جنرال رامل نادروف معاون وزارت دفاع و لوی درستیز تاجکستان گفته است، این سند به اساس آنچه که قبلاً موافقه شده، تصویب خواهد شد.

به نوشته روزنامه، این موافقتنامه حضور پایگاه نظامی 201 روسیه را که در جریان سفر ماه اکتوبر سال گذشته ولادیمیر پوتین در دوشنبه به امضا رسیده برای 30 سال دیگر تمدید می نماید.

مسکو قبلاً دو تقاضای تاجکستان را قبول کرده است. یکی این که بالای کارگران مهاجر تاجکستان در روسیه نباید فشار باشد و دوم این که محصول گمرکی 200 ملیون دالر نفت صادر شده به تاجکستان لغو گردد.

به نوشته روزنامه، با وصف این که این دوتقاضا از سوی روسیه پذیرفته شده،

ولی مقام ها در تاجکستان واقعاً هیچ کاری را در مورد تصویب موافقتنامه پایگاه نظامی 201 روسیه انجام نداده اند.

از همین جهت بود که سفر ایگور شووالوف معاون صدر اعظم روسیه به دوشنبه که قرار بود در ماه فبروری صورت بگیرد در آخرین دقایق فسخ گردید تا اینکه در هفته گذشته صورت گرفت.

منابع نزدیک به کمسیون مشترک روسیه- تاجکستان می گویند حکومت تاجکستان علاوه از تقاضا های قبلی دو تقاضای جدید را نیز ارایه کرده است.

اما مسکو گفته است ما حاضر هستیم در این مورد بحث کنیم ولی به هیچ صورت در ارتباط به موافقت پایگاه نظامی نه. مسکو امیدوار است که دوشنبه بالاخره به وعده های خود ایفا کند، زیرا که به نوشته روزنامه، اسناد مربوط به مهاجرین تاجک و محصول گمرکی صادرات نفت به تاجکستان امضا گردیده است، ولی بنابر مسایل بی اهمیت بیروکراسی هنوز عملی نگردیده است.
XS
SM
MD
LG