لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

وزرای خارجه ده ها کشور اسلامی از غزنی دیدن می کنند


قرار است وزاری خارجهء ده ها کشور اسلامی در ماه اول سال جدید هجری شمسی از ولایت غزنی دیدار نمایند.

در پی افزایش انتقادات از بدتر شدن وضعیت امنیتی و عدم تطبیق پروژ های بازسازی در ولایت غزنی، وزرای خارجهء حدود چهل کشور اسلامی از این ولایت دیدار می کنند.

مقام های افغان می گویند که هدف از این دیدار، بازدید از برنامه های بازسازی این ولایت می باشد.

انجنیر یوسف پشتون رییس کمیته تدارکات و بازسازی غزنی به روز سه شنبه در اجلاس عمومی مشرانوجرگه گفت که به همین مناسبت مراسم بزرگ در شهر غزنی برگزار می گردد:

« وزرای خارجه ممالک اسلامی دعوت شده اند، اولاً آنها یکجا شده پروگرام سالانه را آغاز می نمایند، جلسه بسیار طولانی نیست، فقط برای یک روز در ولایت غزنی است، مهمانان خارجی را که ما دعوت کردیم حدود سی تا چهل نفر هستند.»

سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد در سال 2007 میلادی فیصله نمود که ولایت غزنی را در سال 2013 میلادی به عنوان مرکز ثقافت اسلامی معرفی می کند.

پس از این اقدام مقام های افغان تعهد سپردند که منار ها و مناطق تاریخی شهر غزنی را بازسازی می کنند و این ولایت را آماده برگزاری محفلی به همین مناسبت می سازند.

اما اکنون که چند ماه دیگر به برگزاری این محفل باقی مانده وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گوید که بین پنجاه تا شصت درصد کار بازسازی این ولایت انجام شده است.

سید مخدوم رهین در اجلاس عمومی مشرانو جرگه گفت که اگر کار های بازسازی در غزنی سرعت بخشیده شود، تا شش ماه دیگر این ولایت آمادهء برگزاری محفل نامگذاری مرکز ثقافت اسلامی خواهد شد:

« بدین صورت بنا های تاریخی آباد می شود، قسمت زیاد آن آباد شده و بقیه آن تا ماه میزان تمام می شود، جای ناامیدی نیست، تا کنون هم با توجه به هوای سرد غزنی و امنیت آن و مشکلات مالی کار پیش رفته است.»

در این حال شماری از اعضای مشرانو جرگه کار کرد های حکومت به خصوص انجنیر یوسف پشتون و داکتر مخدوم رهین را در خصوص غزنی به شدت مورد انتقاد قرار دادند.

این سناتوران حکومت را به بی توجهی در راستای بازسازی منار های غزنی محکوم کردند.

اما مقام های افغان می گویند که طی پنج سال گذشته 50 ملیون دالر جهت بازسازی غزنی به مصرف رسیده است.

نبود امنیت در ولایت غزنی عمده ترین مانع بر سر راه برنامه های بازسازی این ولایت خوانده شده است.
XS
SM
MD
LG