لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۸

«امسال نسبت به سال های قبل کمتر مردم به میله "گل سرخ" رفتند»


نو روز در میان مردم افغانستان ریشه تاریخی دارد، از این روز همه ساله با بر افراشتن جهنده سخی در آرامگاه منسوب به حضرت علی در شهر مزار شریف تجلیل می گردد. شماری زیاد مردم از ولایات دور دست افغانستان برای تجلیل این روز به مزار شریف سفر می کنند و در مراسم بر افراشتن جهنده سخی و میلهء که به گل سرخ مشهور است، اشتراک می کنند.

مراسم بر افراشتن جهنده سخی با سخنرانی های مقامات حکومتی و فایر بیست و یک توپ در چهار باغ آرامگاه منسوب به حضرت علی در حضور داشت هزارها تن، برگذار می شود. باشندگان ولایات قندهار، هلمند، پکتیکا، خوست از جمله ساکنانی دور دست افغانستان اند که برای اشتراک در مراسم بر افراشتن جهنده سخی، چندین روز را سفر می کنند تا به شهر مزار شریف برسند.

اما شماری از شرکت های خصوصی می گویند که امسال نسبت به سال های گذشته کمتر مردم جهت اشتراک در میله گل سرخ به شهر مزار شریف سفر می کنند. مسوول شرکت ترانسپورتی پنج پیران پنجشیر در صحبت با رادیو آزادی گفت:
« قبلاً یک موتر در روز به مزار شریف می رفت اکنون که میله گل سرخ نزدیک است سه چهار موتر می روند. »

در عین حال شماری از رانندگان که در مسیر راه کابل - مزار شریف کار می کنند نیز از نبود مسافر در این مسیر شکایت می کنند. آنان می گویند که سرازیر شدن برفکوچ در مناطق سالنگ سبب شده که کمتر مردم جرأت رفتن به میله گل سرخ را کنند.

« مسافر نیست، راه ها خراب است یک شب دو شب در راه می مانیم، مسافران از خنک و راه می ترسند، در گذشته یک شب را سپری کرده دو باره بر می گشتیم اما حالا یک هفته را در بر می گیرد. »
« راه ها خراب است دو شب سه شب در راه ها می مانیم سالنگ ها بند است مسافر نیست. »


اما افرادی هم اند که با قبول زحمت و خطر جهت اشتراک به میله گل سرخ به شهر مزار شریف می روند. شماری باشندگان ولایات مختلف که جهت اشتراک به میله گل سرخ از کابل به ولایت بلخ سفر می کردند در صحبت با رادیو آزادی گفته اند که میل گل سرخ برای آنان از ارزش خاص برخور دار است و جهت اشتراک در این میله به مزار شریف سفر می کنند.

« تعداد مسافر ها زیاد است، خداکند که در راه به کدام مشکل روبرو نشویم ما چهار تن از یک خانواده هستیم که به میله مزارشریف می رویم. »
« بخاطر شرکت به میله گل سرخ مزار شریف می رویم. »


در این مسوولان محلی بلخ نیز تایید می کنند که امسال نسبت به سال های گذشته کمتر مرم جهت اشتراک در میله گل سرخ به این شهر آمده اند. تجلیل از روز اول سال نو در بین مردم ولایات شمال افغانستان به روز جشن گل سرخ نیز مشهور است.

نامگذاری این مراسم به "گل سرخ" برگرفته از نام گلهای سرخی است که همزمان با فرا رسیدن نو روز در سراسر دشت‌ها و تپه‌ها در دامنه کوه‌های البرز و شادیان می ‌رویند و حتی بام ها و خانه‌های گلی و روی دیوارها نیز با این گلها رنگین می‌شوند.

میلهء گل سرخ با اولین روز نوروز و بر افراشتن جهنده سخی آغاز می گردد و پس از چهل روز زمانی که جهنده سخی پایان شد، خاتمه می یابد. از روز اول سال نو هجری شمسی نه تنها در افغانستان بلکه در ایران، تاجکستان و کشور های دیگر طی مراسمی خاصی تجلیل به عمل می یاید.


فرزاد رسا
XS
SM
MD
LG