لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۵

مهمترین دست آورد های امنیتی افغانستان در سال 1391


مسوولان امنیتی افغان گرفتن مسوولیت تامین امنیت نزدیک به هشتاد درصد نفوس کشور، مهار ساختن چندین حمله مخالفین مسلح و تکمیل شدن رقم سربازان افغان را مهمترین دست آورد های سال 1391 می خوانند.

هرچند آگاهان امور نظامی این دست آورد ها را تایید می کنند اما می گویند که این پیشرفت ها کمتر از حدی است که افغان ها توقع داشتند. نور الحق علومی یکی از این آگاهان به روز چهار شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، که هنوز هم نیروهای امنیتی افغان با کمبود تجهیزات نظامی هوایی، وسایل کشفی و استخباراتی پیشرفته مواجه اند.

به گفته وی کشور های کمک کننده بیشتر از حکومت افغانستان در این خصوص مقصر اند زیرا به گفته او تاکنون در این بخش به تعهدات شان عمل نکرده اند.
« در سال که گذشت، نیروهای امنیتی یک سلسله دست آورد های داشتند، اما هنوز هم این نیروها با مشکلات زیاد مواجه اند، تعهدات که صورت گرفته تاکنون عملی نشده، نیروهای هوایی ما با کمبود وسایل و تجهیزات نظامی مواجه اند. »

در عین حال کارشناسان امور امنیتی می گویند که مداخلهء کشور های ایران و پاکستان در افغانستان سبب شده که نیروهای امنیتی افغان در سال 1391 با مشکلات و چالش ها رو به رو شوند. آنان حملات انتحاری و انفجار ماین های کنار جاده را از عمده ترین تهدید های سال گذشته در مقابل نیروهای امنیتی افغان خواندند.

فقیر محمد فقیری یکی از این آگاهان می گوید که با همین این مشکلات، نیروهای امنیتی افغان در سال گذشته به یک سلسله پیشرفت ها دست یافته اند.

« نظم بوجود آمده است، ارگان های کشفی و امنیتی افغان بهتر شده اند، شما شاهد هستید که در این اواخر شماری زیاد از مخالفین قبل از رسیدن به هدف از سوی نیروهای امنیتی افغان از پا در آورده شده اند. »
« در یک و دوهفته اخیر چندین گروپ مخالف مسلح بالفعل قبل از انجام حملات تخریبی شان بازداشت شدند. »


در این حال مقام های امنیتی کشور هم برخی از کاستی های نیروهای امنیتی افغان را می پذیرند اما می گویند که این نیروها در سال 1391 دست آورد های خوب هم داشته اند. جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع گفت، که در سال گذشته رقم اردو افغانستان به یکصد و نود پنج هزار تن رسیده است و این نیروها 84 درصد عملیات ها را مستقلانه انجام داده اند.

او همچنان گفت که نیروهای اردوی ملی در جریان جنگ بیش از چهار هزار ششصد مخالف مسلح را کشتند و بیش از چهار هزار دیگر را زنده دستگیر کرده اند. به گفته وی در این درگیری ها بیش یازده صد اردوی ملی نیز کشته شده اند.

« یک سال پر از دست آورد بود به ارودی ملی، در سال 1391 ما توانستیم که 87 درصد عملیات های نظامی را برعهده بگیریم، در طول سال امنیت نسبت به سال گذاشته بهتر بود. »

به گفته مسوولان وزارت دفاع در سال گذشته بیش از پنجاه هزار سرباز خارجی افغانستان را ترک کرده اند و نیروهای امنیتی افغان جای آنان را پر کرده است. آقای عظیمی می گوید که هم اکنون نیروهای امنیتی افغان مسوولیت تامین امنیت 76 در نفوس کشور را برعهده دارند.

وزارت امور داخله افغانستان هم از دست آورد های سال گذشته سخن میزند. مسوولان این وزارت می گویند که در سال گذشته تعداد نیروهای پولیس به یکصد و پنجاه و هفت هزار تن رسیده است. اما صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت می گوید که در سال گذشت رقم تلفات نیروهای افغان نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.

« متاسفانه در سال روان یک هزار و هشتصد تن از پولیس ملی جان های شیرین شان را به هدف تامین امنیت شما از دست داده اند و سه هزار دیگر هم مجروح شده اند، این افراد در جریان جنگ با مخالفین کشته و زخمی شده اند و در مقابل شش هزار هفتصد مخالف هم بازداشت شده است. »

آقای صدیقی همچنان گفت که مخالفین مسلح توانایی جنگ رو در رو با نیروهای امنیتی افغان را از دست داده اند و در سال گذشته مخالفین نیروهای امنیتی افغان را بیشتر توسط ماین های کنار جاده و حملات انتحاری هدف قرار داده اند.

به گفتهء وی بیشتر این حملات پاکستان بر علیه حکومت افغانستان طرح ریزی شده است. آیساف حدود دو ماه قبل اعلام کرد که در سال 2012 میلادی نزدیک به سه هزار سرباز خارجی در جنگ افغانستان کشته شده اند.

اما تاکنون ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان در مورد تلفات و دست آورد های شان در سال 1391 چیزی نگفته اند. در جنگ سال گذشته افغانستان در کنار نظامیان افغان خارجی به افراد ملکی هم تلفات وارد شده است.

در یک گزارش دفتر معاونت سازمان ملل متحد که چندی قبل به نشر رسیده آمده است که 2754 فرد ملکی در جنگ روان در این کشور کشته شده اند. همچنان در این گزارش آمده است که نزدیک به پنج هزار ملکی دیگر زخمی شده اند. اما این گزار نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش را در تلفات ملکی نشان میدهد.
XS
SM
MD
LG