لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

«پیشرفت های انجام شده در افغانستان حفظ شود»


ده آسترالین
روزنامه ده آسترالین در شماره اخیر خود سخنان وزیر خارجه آسترالیا را اقتباس آورده است که می گوید، رشد اقتصادی در افغانستان باید حفظ شود.

به نوشته روزنامه باب کر وزیر خارجه آسترالیا گفته است برای پیشرفت در افغانستان خون و پول زیاد به مصرف رسیده، اما یک دهه جنگ و قربانی تحت شعاع فساد اداری بی پایان در این کشور قرار گرفته است.

به نوشته روزنامه با آنهم وزیر خارجه آسترالیا در صحبت خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد، یک تصویر امیدوار کننده را در مورد افغانستان بعد از طالبان ترسیم نمود.

به گفته او رشد اقتصادی افغانستان سالانه به 8 فیصد رسیده، حد وسط سن بلند رفته، دسترسی به خدمات طبی بیشتر شده که همه نشان میدهند دخالت 10 ساله غرب در افغانستان کاملاً به هدر نرفته است.

اما به نوشته روزنامه آقای کر گفته است که این دست آوردها آسیب پذیر می باشند و اگر بعد از خروج قوای خارجی از افغانستان جامعه جهانی همچون یک اقدام برای رسیدن این کشور به مرحله اتکا بخود به حکومت آن کمک نکند، این دست آوردها به خطر روبرو می شوند. به گفته او هرچند این دست آوردها آسیب پذیر می باشند باید حفظ شوند و تعهدات مکرر سازمان ملل متحد بسیار مهم است.

وزیر خارجه آسترالیا همچنان به حکومت افغانستان هشدار داد که به کشور او و جامعه جهانی مدیون است که سیستم حکومتداری سالم را ایجاد کند، مخصوصاً وقتی که سخن از محو فساد اداری می رود.

به نوشته روزنامه ده آسترالین وزیر خارجه آسترالیا تاکید کرده است که جهان سرمایه گذاری بزرگی در افغانستان کرده و نمی تواند در برابر فساد اداری در این کشور تحمل نشان بدهد.


باستن هرالد
روزنامه باستن هرالد در شماره اخیر خود به داستان دو عسکر امریکایی در افغانستان که می خواستند باهم ازداوج کنند، اشاره نموده می نویسد سقوط غم انگیر هلیکوپتر داستان ازدواج در اردو را خاتمه داد.

روزنامه می نویسد کوینسی کریس کولین کار خود را به حیث پیلوت هلیکوپتر نظامی خاتمه داد تا با همسرش که او هم پیلوت هلیکوپتر بود، زندگی خانواده گی را آغاز کند.

اما اکنون کولین برای اشتراک در مراسم دفن همسرش سیرا نتسن 27 ساله که بتاریخ 11 مارچ در سقوط هلیکوپتر در کندهار جان داد، به آرلینگتن امریکا رفته است.

کولین به روزنامه گفته است صبح ها در قرارگاه کندهار چای را با هم می خوردند و برای آینده زندگی خود پلان می ساختند. یک و نیم روز قبل از حادثه سقوط هلیکوپتر کولین به یک ماموریت به شمال افغانستان رفت و افسوس می خورد که نتوانست آخرین چای صبح را با همسرش بخورد.
XS
SM
MD
LG