لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

«مردم ولسوالی پنجوایی از ظلم طالبان بستوه آمده بودند»


قیام که در ماه گذشته در ولسوالی پنجوایی ولایت قندهار آغاز شده بود اکنون به یک تعداد از ساحات دیگر نیز توسعه یافته است. ساکنین محل، مقام های افغان و امریکایی به روزنامه نیویارک تایمز گفته اند، این قیام یکی از عمده ترین قیام مردمی علیه شورشیان طالب در سال های اخیر میباشد.

بنوشته روزنامه نیویارک تایمز، هرچند که از هژده ماه باینطرف، قیام ها در نقاط مختلف افغانستان علیه طالبان گزارش شده، اما این خیزش در ولسوالی پنجوایی بسیار مهم میباشد، زیرا این اولین بار است که چنین قیامی در مرکز ظهور طالبان یعنی ولایت قندهار بوجود میاید.

بنوشته روزنامه، مردم محل و مقام های محلی در مصاحبه ها گفته اند، هرچند این قیام نتیجه خشم مردم علیه ظلم و بی رحمی طالبان است، اما نیرومندی نیروهای امنیتی افغان و بصورت مشخص فعال بودن نیروهای پولیس در منطقه نیز نقش داشته است. در ماه جنوری، زمانیکه سلطان محمد بحیث قوماندن امنیه جدید ولسوالی پنجوایی مقرر گردید، این امر باعث شد تا مردم از حکومت حمایت نماید.

جنرال رابرت ابرامز قوماندان نیروهای امریکایی در جنوب افغانستان در هفته گذشته در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران در وزارت دفاع امریکا گفت، مردم از ظلم طالبان بستوه آمده بودند. بگفته جنرال ابرامز، طالبان باستثنای چهارقریه از تمام بخش های این ولسوالی بیرون رانده شدند.

حاجی فضل محمد ولسوال پنجوایی به روزنامه نیویارک تایمز گفته است، سنگدلی و بی عاطفگی طالبان باعث گردید تا مردم علیه طالبان دست به قیام بزنند. مقام های افغان و مردم محل گفتند، در شش ماه گذشته، بین 300 تا 400 نفر از مردم ملکی در نتیجه بمب گزاری و یا کمین طالبان در ولسوالی پنجوایی کشته یا زخمی شده اند.

ولسوال پنجوایی در یک مصاحبه گفته است، مردم بخاطر ماین گزاری طالبان در باغ ها وتاکستان ها بر آشفته و خشمگین هستند. مردم هر روز در نتیجه این ماین ها کشته می شوند، مردم از دست طالبان به تنگ آمده اند و به همین علت با حکومت یکجا شده اند.

بنوشته روزنامه نیویارک تایمز، در اوایل ماه فبروری زمانی که قوماندان طالب به قریه آمد تا مردم قریه را باز داشت نماید. او به خانه حاجی عبدالودود رفت و از وی خواست تا دو پسرش را که بگفته قوماندان طالب برای دولت جاسوسی می نمایند تحویل بدهد.

عبدالودود می گوید، آنها می خواستند، این دو پسر را به دشت ببرند و محاکمه کنند. خلاصه که من و هشت پسر جوانم علیه قوماندان طالب مقاومت کردیم. چندین نفر از مردم قریه که اقارب شانرا طالبان کشته بودند نیز با ما یکجا شدند. عبدالودود می گوید، من به ولسوالی رفتم و از قوماندان امنیه کمک خواستم.

بنوشته روزنامه، آنها مشترکاً علیه طالبان پلان طرح کردند و در ششم ماه فبروری به پایگاه طالبان در یک قریه هجوم بردند. هفتاد نفر غیر مسلح قریه با آنها یکجا گردید و بعد از یک زد و خورد کوتا سه طالب کشته شد دیگران فرار کردند و قریه از وجود طالبان پاک گردید.

عبدالودود می گوید، من اکنون تنها نیستم هزاران نفر از قریه زنگ آباد و سایر قریه ها با ما یکجا هستند. ما از قریه و منطقه خود دفاع می نمایم، آنهای که بالای ما حمله می کنند از خارج میآیند، ما از آنها نمی ترسیم و از خاک خود دفاع می نمایم.
XS
SM
MD
LG