لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

«برخی حلقات پاکستانی منفعت شان را در تضعیف افغانستان می بینند»


محمد اسماعیل قاسمیار مشاور امور بین المللی شورای عالی صلح افغانستان
محمد اسماعیل قاسمیار مشاور امور بین المللی شورای عالی صلح افغانستان
شورای عالی صلح افغانستان، سخنان مقام های وزارت خارجهء پاکستان را که گفته اند در تلاش های صلح این کشور نقش خوب داشتند، رد می کند.

با آن که پاکستان ادعا دارد که با سهم گیری این کشور در پروسه صلح افغانستان، پیشرفت های در این زمنیه بدست آمده اما شورای عالی صلح می گوید که برخی حلقات پاکستانی منفعت شان را در تضعیف نشان دادن این کشور جستجوی می کنند.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور امور بین المللی این شورا به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت: اگر در گفتگو های صلح پیشرفت به ملاحظه می رسید پس حالا جنگ در افغانستان ادامه نمی داشت.

آقای قاسمیار می گوید: همکاری پاکستان در تلاش های صلح افغانستان تنها با الفاظ خلاصه نمی شود بلکه این کشور باید عملاً در این بخش همکاری کند که به گفته وی تا حالا چنین کار نشده:

« واقعیت اینست که حکومت ملکی پاکستان در تلاش های صلح افغانستان نیت خوب نشان داده است، اما برخی حلقات استخباراتی، نظامی و مذهبی در آن کشور موجود اند که آنان تا حالا هم منفعت خود را در تضعیف نشان دادن افغانستان می بینند که اینکار درست نیست.
تنها نیت خوب نمی تواند درد کشور ما را دوا کند.»


مقام های شورای عالی صلح به این باور اند که اگر پاکستان نقش اش را در ارتباط به تلاش های صلح افغانستان را صادقانه ادا کند، بدون شک این پروسه با پیشرفت همراه خواهد بود.

جلیل عباس جیلانی معاون وزیر خارجه پاکستان گفته است که پاکستان به هدف تامین صلح و ثبات در افغانستان از هر گونه گفتگو های صلح به شمول پروسه صلح در قطر حمایت می کند.

آقای جیلانی همچنان گفته است، که با شامل شدن پاکستان در پروسه صلح افغانستان، در این زمینه دست آورد های خوب بدست آمده است.

در همین حال شماری از آگاهان امور سیاسی افغان همچنان اظهارات این مقام پاکستانی را بی اساس می خوانند.

آنان می گویند تا حالا هیچگونه مذاکره میان حکومت افغانستان و نماینده طالبان صورت نگرفته و به این اساس سخنان مقام های پاکستانی نا درست است.

وحید مژده یکی از این آگاهان گفت:

« اینکه مقام های پاکستانی و وزارت خارجه پاکستان ادعا دارند که پیشرفت و انکشاف در جهت صلح در افغانستان صورت گرفته است، ما شاهد چنین چیز نیستیم.
زیرا در موقف طالبان تا هنوز هم در ارتباط به حکومت افغانستان هیچ تغییری نیامده است و تاکید دارند که آنان با حکومت افغانستان حاضر به مذاکره نیستند.
پس وقتی که مذاکره میان دو طرف صورت نگرفته باشد، پس این مذاکرات در کجا و چگونه پیشرفت صورت گرفته است که هیچ کس از آن آگاهی ندارد.»


آقای مژده به نقل از طالبان می گوید: در پروسه صلح افغانستان زمانی انکشاف به عمل می آید که مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز شود، اما به گفته وی چنین چیزی در نیت طالبان به نظر نمی رسد.

مقام های پاکستانی در حالی از پیشرفت ها در تلاش های صلح افغانستان سخن می زنند که قرار است یک هیات مشرانو جرگه پاکستان به روز دوشنبه وارد کابل گردد.

به اساس گزارش یک روزنامه پاکستانی، مشاهد حسین رییس کمیته امور دفاعی مشرانو جرگه در سفر سه روزه اش به افغانستان روی تقویت روابط میان پارلمان افغانستان و پاکستان به عنوان میانجی سخن خواهد زد.

در پی تلاش های حکومت برای برقراری صلح در افغانستان حدود دو ماه پیش در نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و بریتانیا مقام های سه کشور فیصله کردند که روی ایجاد یک میکانیزم کار می کنند.

همچنان در همین نشست فیصله شده که حکومت افغانستان به همکاری پاکستان در مدت شش ماه آینده به یک توافق صلح با مخالفین مسلح دست یابد.

اما حالا که چهار ماه دیگر به ختم این فیصله ها باقی مانده از ایجاد میکانیزم و یافته های حکومت افغانستان در ارتباط به توافقات صلح خبری نیست.

فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG