لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

«حامد کرزی در آیندهء نزدیک به قطر می رود»


ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
ریاست جمهوری افغانستان می گوید که در آینده نزدیک رییس جمهور کرزی به قطر سفر می کند.

گشایش دفتر برای طالبان در قطر و بهبود روابط افغانستان با این کشور اجندای سفر رییس جمهور کرزی به دوحه را تشکیل می دهد.

ایمل فضیی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان با ابراز این مطلب به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که قرار است حامد کرزی در آینده نزدیک به قطر سفر نماید:

« قرار است در جریان این سفر، روی دو موضوع محوری با مقام های قطر صحبت شود، یکی بهبود روابط افغانستان با قطر و مساله دوم ایجاد دفتر طالبان در قطر برای گفتگو های صلح، روی همین دو موضوع مقامات دو کشور صحبت می کنند.»

رییس جمهور کرزی حدود دو ماه قبل در نشست سه جانبه، افغانستان، پاکستان و بریتانیا در لندن به ایجاد دفتر طالبان در قطر موافقه کرد.

سپس رییس جمهور کرزی دستور داد تا برای ایجاد این دفتر با مقام های قطر مذاکره صورت گیرد و برای ایجاد دفتر یاد شده یک توافقنامه میان دو کشور به امضا برسد.

ایجاد دفتر در قطر یکی از پیش شراط های طالبان برای گفتگو های صلح بوده و در عین حال ایالات متحده امریکا و بریتانیا از ایجاد این دفتر حمایت کرده اند.

اما وزیر خارجهء افغانستان قبلاً گفته بود: تا زمانی که طالبان حاضر به مذاکره با حکومت این کشور نشود، حاضر به گشایش این دفتر نیستند.
در این حال برخی از طالبان پیشین که اکنون در کابل زندگی می کنند می گویند: تنها گشایش دفتر برای طالبان کافی نسیت.

سید اکبر آغا یکی از این طالبان در صحبت با رادیو آزادی گفت: تا زمانی که حکومت افغانستان زندانیان طالب را از زندان های این کشور و زندان های تحت رهبری امریکا آزاد نکند، طالبان حاضر به مذاکره نخواهند شد:

« این سفر برای صلح مهم است اما به نظر من دو شرط بسیار مهم است، حاصل کردن قناعت طالبان و دادن اطمینان برای آنان و مساله دوم اینست، زمانی که دفتر در آنجا تاسیس می شود در این کار اخلاص موجود باشد و باید هر دو طرف از منافع خود بگذرند و منافع ملت را متوجه باشند اگر این دو موضوع نباشد فکر نکنم این کار نتیجه بدهد.»

حکومت افغانستان از چندی به این طرف تلاش ها را به هدف مذاکره با طالبان آغاز کرده و از هر طریق تلاش می کند تا پای این گروه را به میز مذاکره بکشاند.

هیات شورای عالی صلح افغانستان که چند ماه قبل به پاکستان سفر کرده بود از مقام های آن کشور خواست تا برای حاضر شدن طالبان به مذاکرات صلح یک تعداد از سران این گروه را از زندان آزاد کند.

در پی این تقاضا، پاکستان بیش از پانزده طالب را از زندان های آن کشور آزاد کرد.

حالا حکومت افغانستان می گوید که از سرنوشت این طالبان معلومات در دست ندارد.

گزارش های تایید ناشده می رسانند که این طالبان دوباره به میدان جنگ برگشته و نبرد را علیه حکومت افغانستان آغاز کرده اند.
XS
SM
MD
LG