لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

چرا در قسمت حفظ و مراقبت شفاخانه های دولتی توجه نمی شود؟


شماری از باشندگان کابل وزارت صحت عامهء افغانستان را به بی توجهی در قسمت بازسازی و تجهیز شفاخانه های این شهر متهم می کنند.

آنان می گویند، ساختمان شفاخانه ها باید کاملاً جدید و تمیز باشد تا مریضان با مراجعه به آن از لحاظ روان احساس آرامش نمایند.

در صحبتی که با چند تن از مریضداران در نزدیکی یکی از شفاخانه های دولتی داشتم گفته اند که کهنه بودن ساختمان و دیوار های برخی از شفاخانه های دولتی روان مریضان شان را بیشتر مریض ساخته است:

«نظیفه: ساختمان شفاخانه ها بسیار کهنه و کثیف است. به طور مثال، شفاخانه رابعه بلخی و جمهوریت بسیار کهنه است.
ما از مسوولین می خواهیم که در بازسازی شفاخانه ها کوشش کنند.»


« در مجموع شفاخانه های که در کابل است بسیار کهنه و قدیمی است و مریض باید به یک جای پاک و منظم برده شود ولی در این شفاخانه ها مریضان به مشکلات دیگر صحی دچار می شوند.»

مسوولان وزارت صحت عامه نیز با تایید این مشکل می گویند، آلودگی محیط ، عدم رعایت فرهنگ حفظ نظافت شفاخانه از سوی مراجعین و ازدحام در شفاخانه دست به دست هم داده، چهره برخی از شفاخانه های دولتی را زشت جلوه می دهند.

داکتر عبدالله فهیم مشاور این وزارت می گوید: کمبود بودجه مشکلی دیگری است که سبب شده وزارت صحت عامه نتواند ساختمان شفاخانه ها را بازسازی و یا از نو اعمار نماید:

« شفاخانه های مانند شفاخانه عاجل ابن سینا، کادری ابن سینا، شفاخانه میوند و برخی دیگر، واقعاً مشکلات جدی دارند و ساختمان های آنها بسیار کهنه و فرسوده اند.
تا زمانیکه به وضعیت عمومی بهداشتی شهر توجه نشود، تا زمانیکه هموطنان ما به شکل گروهی به شفاخانه ها به خاطر بازدید از مریضان شان بیایند و تا زمانی که بودجه کافی برای حفظ، مراقبت، تعمیر شفاخانه و تجهیز شفاخانه ها در دسترس ما نباشد، ما کماکان باید با وضعیت فعلی بسازیم.»


مقامات وزارت صحت عامه در حالی از کمبود بودجه حرف می زنند که کمسیون صحت و جوانان ولسی جرگه این وزارت را در خصوص به مصرف رسانیدن بودجه انکشافی سال 1391 نسبتاً نا موفق عنوان می کند.

داکتر نقیب الله فایق رییس کمسیون صحت و جوانان ولسی جرگه در مورد چنین گفت:

« در سال 1391 وزارت صحت عامه بیشتر از 50 درصد بودجه انکشافی اش را مصرف کرده ولی تا یک اندازه در قسمت مصرف بودجه نا موفق بوده.
مساله بودجه انکشافی هم در بخش مدیریت شفاخانه ها، عرضه خدمات و ترمیم شفاخانه ها، این بودجه کاملاً اختصاص دارد.»


اما مقامات وزارت صحت عامه با رد این گفته ها می گویند: تجهیز و بازسازی شفاخانه شامل بودجه انکشافی نه بلکه شامل بودجه عادی وزارت است.

به گفته این مقامات، بودجه عادی وزارت صحت عامه به اندازهء نیست که بتواند به تمام این نیاز ها پاسخگو باشد.

داکتر کنشکا بکتاش ترکستانی سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان می گوید: این وزارت در همین اواخر دو شفاخانه جدید را در پایتخت ساخته تا از ازدحام مریضان در شفاخانه های دولتی کاسته شود:

«شفاخانه های را که شما اشاره کردید، اگر بروید و بپرسید در ده سال گذشته زیاد تغییر کرده، شفاخانه ها ترمیم شده و بخش های جدید نیز ایجاد شده با آن هم وزارت صحت عامه پلان ترمیم شفاخانه ها و انکشاف ظرفیت در شفاخانه ها را دارد و در آینده این پلان ها عملی خواهد شد.»

مقامات وزارت صحت عامه همچنان می گویند، ازدحام مراجعان در شفاخانه های دولتی زیاد شده به همین دلیل امکانات دست داشته این شفاخانه ها از یک سو زود کهنه می شوند و از سوی دیگر جوابگوی نیاز های جمعیت عظیم مردم نیست.

شکایت ها از تعمیر های لرزان و امکانات قدیمی و کهنه شفاخانه های دولتی در حالی به گوش می رسد که خدمات صحی به دلیل پرهزینه بودن آن در شفاخانه های شخصی برای تمام مردم دستیاب نیست.

در حال حاضر در کنار 18 شفاخانه دولتی، بیش از صد مرکز صحی شخصی در سطح کابل فعالیت دارند.
XS
SM
MD
LG