لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

میله گل سرخ فرصت خوب برای معرفی تولیدات افغانی


یکی از نمایشگاه های قالین در شهر مزارشریف در جریان میله گل سرخ
یکی از نمایشگاه های قالین در شهر مزارشریف در جریان میله گل سرخ
در ایام جشن نوروز و میله گل سرخ در شهر مزارشریف داد و ستود اصناف مختلف این شهر چندین برابر افزایش می یابد.

فروشنده گان میوه خشک و هوتل داران قبل از آغاز این میله آماده گی های لازم را روی دست می گیرند.

به گفته دوکانداران، در روز های میله گل سرخ سی الی چهل درصد فروشات شان افزایش می یابد:

« فروشات ما نسبت به روز های دیگر خوب می شود، بیروبار می شود، مهمانان از ولایات دیگر می آیند و تحفه با خود می برند. تحایفی مانند شیرپیره، نبات و بعضی شیرینی باب دیگر. بعضی اشخاص از ولایات دیگر و از خارج از کشور جمع می شوند بخاطر میله گل سرخ تجلیل از سال نو نتنها بالای فروشات بلکه بالای دیگر چیز ها نیز تاثیرات مثبت می کند، اما این فروشات مقطعی بوده و در همین سی الی چهل روز که همین میله جریان دارد می باشد.»

در کنار دوکانداران این شهر، تولید کننده گان صنایع دستی و سکتور خصوصی نیز برای معرفی تولیدات خویش به مهمانان این مراسم، تلاش می نمایند.

داکتر محمد هاشم برنا رییس صنایع و تجارت مزارشریف می گوید: برای معرفی اجناس تولیدی، نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات شرکت های خصوصی را در شهر مزارشریف راه اندازی کرده اند.

وی می گوید: از چند روزی که این نمایشگاه راه اندازی شده هزار ها تن از مهمانان داخلی و خارجی توانسته اند با تولید کننده گان این ولایت آشنا شده و از تولیدات آنها خریداری نمایند:

« در حدود بیش از هفت هزار تن از این نمایشگاه دیدن نموده اند که یک دست آورد بزرگ است، صنعتکاران ما تمام اجناس تولیدی شان را به نمایش گذاشتند که در این جا توانستند مردم را در جریان بگذارند که همچو تولیدات در افغانستان وجود دارد و همچنان تعدادی از متشبثین خصوصی ما با صنعتکاران معرفی شوند تا بتوانند بعد از این از اجناس تولیدی خود ما که دارای کیفیت عالی می باشد، استفاده نمایند.»

از نمایشگاه تولیدات سکتور خصوصی که از اول حمل راه اندازی شده، تا اکنون بیش از هفت هزار تن دیدن کرده و با تعدادی از شرکت ها قرارداد های خرید اجناس تولیدی نیز عقد شده است.

به گفته ریاست تجارت ولایت بلخ، میله گل سرخ ایام خوب برای معرفی تولیدات افغانی و به خصوص تولیدات صنایع دستی این ولایت است که بدون مصارف می توان آن را به معرفی گرفت.

جشن باستانی نوروز همه ساله از روز اول حمل در شهر مزارشریف آغاز می شود و برای مدت چهل روز ادامه می یابد و برای اشتراک در این جشن، هزار ها افغان از نقاط مختلف به شهر مزارشریف می آیند.


عبدالطیف سهاک، بلخ
XS
SM
MD
LG