لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

یک کانال آب در ولسوالی غوریان ساخته می شود


مسوولان وزرات انرژی و آب افغانستان کار ساخت یک پروژه آب رسانی را به ارزش هشت ملیون و پنج صد هزار دالر امریکایی در ولسوالی غوریان در نزدیک مرز ایران آغاز کرده اند.

آنان می گویند: با تکمیل کار این پروژه نه هزار و هفت صد و پنجاه هزار هکتار زمین آبیاری و یک هزار و هفت صد و سی و چهار فامیل از مزایای آن مستفید خواهند شد.

این پروژه آبرسانی در مسیر دریای هریرود جایی که سال هاست ایرانی ها از آب آن استفاده می کنند، موقعیت دارد.

مسوولان وزارت انرژی و آب افغانستان می گویند: هزینه ساخت این کانال آبیاری از قرضه های طویل المدت بانک آسیایی پرداخته می شود.

محمد اسماعیل وزیر انرژی و آب افغانستان گفت: کار کانال آبیاری ولسوالی مرزی غوریان بعد از یکنیم سال به اتمام می رسد.

وی گفت: این کانال هشتاد کیلومتر طول دارد که کار آن از سوی یک شرکت ساختمانی موسوم به «افغان صداقت» انجام خواهد شد:

«این پروژه هشتاد کیلومتر طول دارد، هزینه ساختمان این پروژه هشت ملیون و پنج صد هزار دالر است، این پروژه هم اکنون سه هزار و پنج صد هکتار زمین را آبیاری می کند ولی با تکمیل کار این کانال نه هزار و هفت صد و پنجاه هکتار زمین آبیاری خواهد شد.»

باشنده گان ولسوالی غوریان از این اقدام استقبال کرده می گویند: با تکمیل کار این پروژه تغییرات اساسی در زنده گی مردم در این مناطق به وجود خواهد آمد.

آنان از وزارت انرژی و آب افغانستان تقاضا می کنند تا در کنترول کار این پروژه مدیریت کرده و جلو حیف و میل شدن پول این کانال را بگیرد.

این افراد گفته اند، همسایه های افغانستان با استفاده از شرایط کنونی تلاش دارند تا جلو پیشرفت های به وجود آمده در چند سال اخیر را بگیرند:

« کشور های اسلامی که در کنار ما قرار دارند نمی خواهند که مردم افغانستان آزاد زنده گی کنند. در طول سال ها هر آنچه داشتیم تخریب کردند و حالا هم دست از تخریب برنمیدارند.
مسوولان باید در قسمت کار پروژه کنترول جدی داشته باشند تا پول آن حیف و میل نشود و در ختم کار یک پروژه بی کیفیت به مردم ولسوالی غوریان تحویل داده نشود.
ما دهقانان با کمبود آب برای زمین های زراعتی خود دچار هستیم اگر این کانال ساخته شود مشکلات ما از بابت کمبود آب حل می گردد.»


بصیر احمد صمیم یک تن از مسوولان شرکت ساختمانی افغان صداقت گفت: یک صد و بیست تن همراه با شانزده انجنیردر این پروژه مصروف کار هستند.

وی اطمینان داد که کار این پروژه آبیاری بعد از یک نیم سال به صورت اساسی به اتمام می رسد.

کار این پروژه در حالی آغاز می شود که به گفته مسوولان وزرات انرژی و آب افغانستان، چندین پروژه دیگر آبرسانی در مسیر دریای هریرود در حال کار است.

شاه پور صابر، هرات
XS
SM
MD
LG