لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۳

پروسه ثبت نام رای دهندگان به تعویق افتاد


کمسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که پروسه ثبت نام رای دهندگان جهت جلوگیری از تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آینده، برای سی و پنج روز به تعویق افتاده است.

جلوگیری از تقلب در کارت های رای دهی، هماهنگی با پروسه توزیع تذکره های الکترونیکی و آگاهی دهی بیشتر مردم عامه در مورد انتخابات از عوامل خوانده می شوند که پروسه ثبت نام رای دهنده گان از سبب آن به تاخیر افتاده است.

کمسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که آنان تلاش می ورزند تا کارت های رای دهی را طوری ترتیب نمایند که امکان تقلب در آن وجود نداشته باشد.

ضیا الحق امرخیل رییس دارالانشای این کمسیون به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

« بخاطر این که تدابیر بیشتر امنیتی برای پروسه ثبت نام گرفته شود و مشخصات بیشتر امنیتی در کارت ها گنجانیده شود همچنان فرصت بیشتر برای توزیع تذکره الکترونیکی و آگاهی دهی عامه در این مورد ما پروسه ثبت نام را برای یک ماه و پنج روز دیگر به تعویق انداختیم.»

قرار بود پروسه ثبت نام رای دهنده گان در اول ماه ثور امسال آغاز گردد اما نظر به تصمیم این کمسیون این پروسه تا پنجم ماه جوزا همین سال به تعویق افتاد.

به اساس معلومات کمسیون مستقل انتخابات، کارت های جدید رای دهی برای آن عده از کسانی داده خواهد شد که الی شانزدهم ماه حمل 1393 هژده ساله می شوند.

برای افرادی که تازه به کشور برگردند، برای آن تعداد از کسانی که تغییر محل داده باشند، افرادی که کارت های قبلی شان مفقود و یا تخریب شده باشد و شماری از افراد واجد شرایط رای دهی که در پروسه قبلی کارت رای دهی اخذ نکرده باشند نیز کارت جدید توزیع خواهد شد.

قبل از این کمسیون مستقل انتخابات می خواست تا جهت برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری ثبت نام مجدد صورت گیرد.

اما مقام های حکومت افغانستان این خواست را رد کرده و گفتند که این مساله به هشتاد ملیون دالر نیاز دارد که به گفته آنان حکومت این کشور قادر به پرداخت آن نمی باشد.

در عین حال بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می گوید که احتمال می رود این تاخیر روی برنامه های اساسی پروسه انتخابات تاثیر بگذارد.

اما جانداد سپین غر رییس اجراییوی این بنیاد در صحبت با رادیو آزادی گفت که اگر این تاخیر بتواند از تقلب در انتخابات جلوگیری کند این اقدام بجا خواهد بود.

« این یک نقطه مثبت است اما فراموش نباید کرد که ما در آستانه اتخاذ آماده گی های انتخابات هستیم به هر اندازه که آماده گی ها به تعویق بیافتد به همان اندازه برنامه های اساسی انتخابات مانند ثبت نام کاندیدان، دوره اعتراضات، کمپاین است و بالاخره آماده گی ها برای روز انتخابات است روی آن تاثیر خواهد گذاشت.
اما اگر واقعاً کمسیون از لحاظ تخنیکی به این تاخیر نیاز دارد یک نکته منفی نیست و تاثیرات آن زیاد منفی نخواهد بود.»


قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی افغانستان به تاریخ شانزدهم حمل 1393 برگزار گردد.

شماری از آگاهان سیاسی از حکومت انتقاد کرده می گویند که حکومت افغانستان تصمیم جهت برگزاری انتخابات شفاف ندارد و به گفته آنان بدین گونه پروسه انتخابات را به تعویق می اندازد.

اما مقام های حکومت افغانستان با رد این ادعا بر برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه تاکید ورزیده اند.

سحر لیوال
XS
SM
MD
LG