لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۳

یک گروپ جوانان ترکیه علاقمند اند در پوهنتون کابل درس بخوانند


گروپ چهل نفری جوانان ترکیه که جهت تحصیل به کابل آمده اند تصمیم دارند تا سند فراغت شان را از پوهنتون کابل در افغانستان بدست بیآورند.

مسوولان تحصیلات عالی افغانستان پس از این اقدام جوانان ترکی می گویند، بلند رفتن کیفیت تدریس در موسسات تحصیلی افغانستان توجه کشورهای منطقه و جهان را بخود جلب کرده است.

عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی که به روز سه شنبه در یک نشست صحبت می کرد، علاقمند شدن جوانان ترکی به پوهنتون های افغانستان را نشانه از بهبود در نصاب درسی پوهنتون های کشور خواند.

« شمولیت اولین گروپ محصلین خارجی در پوهنتون های افغانستان از یک سو باعث تقویت هرچه بیشتر مناسبات میان مردمان دو کشور می گردد از سوی دیگر این اقدام نشان دهنده آن است که سیستم تحصیلی افغانستان از لحاظ کیفی بهتر شده و توانسته است با جلب توجه کشورهای جهان و منطقه حیثیت از دست رفته اش را دوباره احیا نماید. »

مسوولان وزارت تحصیلات عالی می گویند، جوانان کشور ترکیه به اساس تفاهم قبلی میان وزارت تحصیلات عالی و موسسه افغان ترک وارد افغانستان شده اند.

مقامات این وزارت می گویند، جوانان ترکیه برای مدت پنج سال بدون پرداخت فیس در پوهنځی های شرعیات، ساینس، زبان ادبیات، در بخش زبان های ترکی و انگلیسی جذب می شوند.

جوانان ترکی شامل دختران و پسران اند، آنان می گویند، هیچ مشکلی را برای پیش برد تحصیل شان در افغانستان نمی بینند.

یکی از این جوانان نظر اش را چنین بیان می کند.
« من تقریباً شش ماه است که در افغانستان هستم و کورس آماده گی گرفته ام دلیل آمدن ما به افغانستان مستحکم نمودن دوستی میان افغانستان و ترکیه می باشد ما هیچ گاهی نه گفته ایم که چرا به افغانستان آمدیم بلکه گفته ایم که چرا وقت نیامدیم. »

گزارش ها می رسانند که در گذشته نیز شماری از جوانان کشورهای خارج وارد افغانستان شده و تحصیلات شان را در موسسات تحصیلی این کشور به پیش برده اند.

مسوولان وزارت تحصیلات عالی می گویند، شماری از کشورهای دیگر نیز پیشنهاد تحصیل جوانان شان در افغانستان را کرده اند.

وزارت تحصیلات عالی افغانستان در حالی از آمادگی جذب جوانان ترکی سخن می زند که در هم اکنون هزار ها جوان افغان به دلیل کمبود جای در پوهنتون های کشور راه نیافتند.

در امتحان کانکور سال 1391 شمسی حدود یک صد و هفتاد و پنج هزار تن شرکت کرده بودند و از این میان 56 هزار تن آنان کامیاب و متباقی بی نتیجه و ناکام اعلام شده اند.
XS
SM
MD
LG