لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

وزیر خارجه امریکا بر شفافیت انتخابات در افغانستان تاکید کرد


در این نشست که در عقب در های بسته در مقر سفارت امریکا در کابل راه اندازی شد عمدتاً روی راه اندازی شفاف و عادلانه انتخابات آینده در افغانستان بحث شده است.

جان کری وزیر خارجه ایالات متحده در ابتدا پیش از آنکه این نشست سری شود نقش اعضای شورای ملی و نهاد های جامعه مدنی افغانستان را در برگزاری بهتر این انتخابات برجسته خواند.

آقای کری افزود که مردم امریکا از تلاش های افغان ها جهت پیشرفت و ترقی کشور شان حمایت می کند.

« من خصوصاً به اعضای پارلمان که این جا حضور دارند و اعضای جامعه مدنی که برای برگزاری بهتر انتخابات سعی دارند می گویم که شما سرگرم تلاش های قابل ملاحظه هستید و جهان شما را نظاره می کند. طوریکه می دانید ما پس از حوادث مصیبت بار در امریکا به این جا آمدیم و بدبختانه قبل از آن شماری از افراد از کشور تان به عنوان پناه گاه برای انجام اعمال تروریستی استفاده می کردند. »

در این نشست انجنیر رحمت الله نبیل معاون شورای امنیت ملی افغانستان، داکتر فاروق وردک وزیر معارف، ضیا الحق امر خیل رییس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، میرویس یاسینی معاون اول ولسی جرگه، محمد یونس قانونی عضو این جرگه که در عین حال عضویت هیات شورای رهبری ایتلاف ملی راهم دارد، شکریه بارکزی عضو دیگر ولسی جرگه و نادر نادری رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان اشتراک داشتند.

در همین حال برخی از این افراد در صحبت با رادیو آزادی گفتند که آنها مساله آماده گی های لازم برای راه اندازی انتخابات آینده ریاست جمهوری در افغانستان و هم چنان مشکلات امنیتی فرا راه این انتخابات را مطرح کردند.

نادر نادری رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان که در این نشست حضور داشت می گوید که این مقام بلند پایه امریکایی اطمینان داد که کشورش از تمام پروسه های دیموکراتیک در افغانستان حمایت می کند.

« در جلسه امروز تنها بحث امنیت به عنوان یکی از نگرانی ها که مرتبط است با جامعه جهانی من و دیگران مطرح کردیم و در مجموع چگونگی مداخله همسایه ها در پروسه انتخابات و یا مسایل امنیتی در جریان انتخابات نیز از جانب ما مطرح گردید. وی وعده کرد که حمایت های امریکا و جامعه جهانی از افغانستان در تمام عرصه ها ادامه پیدا می کند و انتخابات برایشان از مسایل عمده است که بی طرف باقی می مانند اما از پروسه دیموکراتیک در افغانستان حمایت می کنند. »

جان کری وزیر خارجه ایالات متحده با شماری از زنان تجارت پیشه افغان هم در مقر سفارت امریکا در کابل دیدار کرد و با آنها در مورد کار و فعالیت شان صحبت نمود.

به گفته بعضی منابع موثق، آقای کری صبح روز سه شنبه برای بار دوم با رییس جمهور کرزی نیز ملاقات کرد و پس از ظهر همین روز افغانستان را ترک نمود.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG