لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۳

«نیروهای هوایی افغان اکنون توانمندی عملیات هوایی را ندارد»


مقامات آیساف در افغانستان می گویند، نیروهای هوایی افغان اکنون توانمندی عملیات هوایی را نداشته و چند سال دیگر نیاز است تا آنها توانایی عملیات هوایی را پیدا کنند.

جنرال گونتر کتس سخنگوی نیروهای بین المللی یا آیساف در افغانستان که در شهر مزارشریف با خبرنگاران سخن می گفت، تاکید کرده که الی سال 2016 نیروهای هوایی افغان توانمندی عملیات را خواهند داشت.

وی گفت، همین اکنون آموزش های هوایی به نیروهای افغان جریان داشته تا آنها توانمندی عملیات را دریافت نمایند.
« نیروهای هوای افغان تا اکنون صد درصد توان عملیات ها را ندارند و شاید تا سال 2016 نیز این کار را انجام داده نه توانند. »

سخنگوی آیساف گفت، داشتن نیروهای هوایی به افغانستان یک ضرورت مبرم بوده و با گذشت هر روز که ساحه مسوولیت آنها افزایش میابد ضرورت هم بیشتر می شود.

وی علاوه کرد که همین اکنون در میدان هوایی شیندن هرات دهها تن از نیروهای هوایی افغان توسط استادان خارجی مشغول آموزش اند و تا آنکه نیروهای افغان توان عملیات هوایی را دریافت نمایند، نیروهای آیساف این عملیات را انجام خواهند داد.

وی همچنان گفت، آیساف به تعلیمات و آموزش های نیروهای استخباراتی افغان ادامه داده و تدابیر لازم در این زمینه باعث کاهش حملات بالای نیروهای خارجی نیز شده است.

سخنگوی آیساف در حالی می گوید که نیروهای هوایی افغان اکنون توان عملیات هوایی را ندارند که حکومت افغانستان همواره خواهان تجهیز نیروهای هوایی افغان شده است.

افغانستان چند سال قبل دارای نیروی هوایی مجهز بود اما به اثر جنگ های دو دهه گذشته تمام طیاره های هوایی تخریب و پرسونل آن نیز به کارهای دیگر مشغول شده اند.


عبدالطیف سهاک
XS
SM
MD
LG