لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

«وکلای ولسی جرگه به مسوولیت های خود توجه کنند»


تکمیل نبودن نصاب در جلسات عمومی ولسی جرگه افغانستان سبب گردیده تا فیصله های ولسی جرگه از یک روز به روز دیگر به تعویق انداخته شوند.

جلسه عمومی روز چهار شنبه ولسی جرگه نیز شاهد همین مشکل بود و آجندای مورد بحث که روی تصویب سه سند تقنینی اختصاص داشت، بدون نتیجه به پایان رسید.

عبدالروف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه این مساله را جدی خوانده و از وکلا خواست تا پس از این به مسوولیت های شان توجه بیشتر نمایند.

« این بسیار جای تاسف است برای آنعده از وکلای که در جلسات حضور ندارند و از این سبب ما نمی توانیم به حیث نماینده گان منتخب مردم اراده آنان را تمثیل بکنیم. امروز آخرین روز غیر حاضری باشد از تمام وکلا و بخصوص از آنعده وکلای که غیر حاضر به گونه جدی تقاضا می کنیم تا بیش از این در حق مردم افغانستان جفا نکنند و به حیث نماینده گان صادق نسبت به مردم افغانستان مسوولیت خود را ایفا بکنیم. »

این بار اول نیست که از عدم موجودیت وکلا در ولسی جرگه افغانستان انتقاد صورت می گیرد، بلکه این مشکل از چندین سال در ولسی جرگه وجود داشته است.

تعداد از وکلای حاضر در مجلس روز چهارشنبه ولسی جرگه، خواهان حل این مشکل گردیده و می گویند که بی اعتنایی به غیر حاضری وکلا در جلسات عمومی و عدم توجه به مسوولیت های شان، سبب شده تا اکثر بحث های این جرگه بدون نتیجه نهایی به پایان برسد.

به اساس تقاضای برخی از وکلا هیات اداری لست غیر حاضران این جلسه را نیز به خوانش گرفت. شماری از این وکلا خواهان به تعلیق در آوردن وظایف و اعلام نام های وکلای غیر حاضر از طریق رسانه گردیدند.

فاطمه عزیز یکی از این وکلا:
« برخی از وکلا هستند که فقط در روز استیضاح وزرا و روز های رای گیری وزرا به مجلس حاضر می گردند و در غیر آن غیر حاضر اند. لطفاً وظایف شما را به حالت تعلیق قرار دهید، نام های شان را از طریق مطبوعات اعلان کنید به ولایت های مربوطه شان بگویید که وکیل شما در طول سال حاضر نبوده است. بناً این مساله باید شامل اصول وظایف داخلی گردد. »

این در حالیست که هیات اداری ولسی جرگه افغانستان بارها در مورد عدم حضور وکلا در مجلس، انتقاد های شدید داشته اما با آنهم دیده می شود که برخی از وکلا به این مساله توجه نمی کنند.

از سوی دیگر شماری از آگاهان می گویند، که عدم حضور وکیلان به گونه دوامدار در مجالس این جرگه، نه تنها باعث به تصویب نرسیدن قوانین می گردد، بلکه در عرصه سیاسی نیز اعتبار این جرگه را ضعیف می سازد.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG