لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۳

«افغانستان حاضر است، بدون کمک پاکستان روی روند صلح کار کند»


جاوید لودین معین وزارت خارجه افغانستان
جاوید لودین معین وزارت خارجه افغانستان
جاوید لودین معین وزارت خارجه افغانستان می گوید، بدون کمک پاکستان، افغانستان حاضر است روی روند صلح کار کند. این اولین بار است که افغانستان گفته است، می خواهد به تنهایی و بدون همسایه خود یعنی پاکستان روی روند صلح کار نماید.

لودین همچنان به آژانس خبری رویترز گفته است، حکومت افغانستان از زندانیان طالبان که اخیراً از سوی ایالات متحده امریکا در زندان بگرام به حکومت افغانستان سپرده شده اند خواهد خواست تا به روند صلح یکجا شوند. اما او درین مورد جزییات بیشتر نداد.

بنوشته آژانس، مقام های افغان بارها جدا از پاکستان خواسته اند تا طالبان و سایر گروپ های مخالف دولت را تشویق نماید به تلاش های روند صلح یکجا شوند، چنانچه حکومت کابل قبلاً از پیشرفت های صلح سخن گفته خاصتاً بعد از آن که پاکستان یک تعداد از زندانیان طالب را از زندان آزاد نمود.

جاوید لودین که گفته می شود سیاست خارجی افغانستان را شکل می دهد در یک مصاحبه ای به آژانس خبری رویترز گفته است، درین زمانی که نیروهای خارجی برای خارج شدن از افغانستان آمادگی می گیرند، افغانستان یک تغیر را در موضع پاکستان در برابر صلح دریافته است، بناً ضرورت برای تلاش های صلح بیشتر و عاجل تر شده است.

معین وزارت خارجه افغانستان می گوید، ما اینجا در کابل یک بار دیگر تا اندازه ای با عمق از خود راضی بودن پاکستان مواجه شده و فقط نا امید و مایوس شدیم. اما آنچه در چند ماه اخیر واقع شده اینست که ما می بینیم و با این واقعیت می رسیم که پاکستان هر بار اهدافش را تغیر میدهد.

لودین گفت، پاکستان تلاش دارد تا طالبان را تشویق نماید با سایر گروپ ها مانند مخالفین سیاسی حکومت افغانستان مذاکره نمایند. او همچنان گفت، افغانستان یک سفر نظامی به پاکستان را بخاطر شلیک راکت و توپخانه از سوی پاکستان به مناطق کوهستانی شرق افغانستان لغو نمود.

در یک اعلامیه وزارت خارجه افغانستان گفته شده، بخاطر از سرگیری تعداد زیاد راکت و توپخانه به روز دو شنبه و سه شنبه از خاک پاکستان و از آنطرف خط دیورند بالای ولایت کنر، همراه با لغو سفر نظامی و تبادله پیام های خشم آلود دپلوماتیک روابط میان دو کشور را تیره تر ساخته است.

لودین به آژانس گفته است، از چند روز به این طرف، پاکستان به اتهامات خشم آلود علیه افغانستان مصروف است به شمول اینکه یک مقام پاکستانی رییس جمهور افغانستان را یک مانع برای صلح خوانده و گفته است که او کشورش را مستقیماً به جهنم می برد.

حکومت افغانستان به این اتهامات جواب گفته و اینگونه اظهارات غیر مسوولانه مقام های پاکستانی را یک بخشی از تبلیغات و تلاش های ناکام در جهت ضعیف ساختن روند تاریخی انتقال خوانده است.
XS
SM
MD
LG