لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

نگرانی زنان افغان در مورد اوضاع امنیتی بعد از 2014


شماری از روزنامه های غربی به دیدار وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا با تعدادی از زنان تجارت پیشه در کابل اشاره کرده اند.


نیویارک تایمز
نیویارک تایمز می نویسد: هدف از این دیدار آن بود تا پیشرفت های زنان افغان پس از سقوط رژیم طالبان در افغانستان، مورد بررسی قرار گیرد.

به نوشتهء روزنامه، در این نشست نگرانی زنان افغان در مورد اوضاع امنیتی پس از سال 2014 برجسته شد.

نیویارک تایمز نوشته است حسنیه سید که یک شرکت حمل و نقل و بازسازی را اداره می کند به جان کری گفت: با نزدیک آمدن زمان تکمیل شدن پروسهء انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان، اثرات منفی این مساله بالای سکتور تجارت افزایش می یابد.

حسنیه می گوید: سه حصهء از بودیجه اش را بالای تدابیر امنیتی خود مصرف می کند.

به گفتهء وی، حالا نگرانی عمده اینست که فعالیت های مردم افغانستان در بخش بازسازی، ترانسپورت و هوتل داری، بدون کمک های مداوم جامعهء جهانی ادامه یافته نمی توانند.

نیویارک تایمز به نقل از این زن افغان می نویسد: این فعالیت ها آهسته آهسته در حال متوقف شدن اند.

او گفته است: گرفتن قرارداد های تطبیق پروژه های جامعهء بین المللی در افغانستان که مصرف بودیجهء آن از سوی حکومت صورت می گیرد، کار دشوار خواهد بود.

به گفتهء حسنیه، این قرارداد ها به شرکت هایی داده می شوند که با مقام های بلند پایهء حکومت افغانستان شناخت داشته باشند.

روزنامه به سخنان ندیمه سحر یک زن دیگر افغان که در امریکا تحصیل کرده و در بخش زیورات و اشیای گلی کار می کند نیز اشاره کرده است.

سحر گفته است: "من به عنوان یک زن افغان نگران استم".
او با اشاره به مشکلات در بخش امنیت و حقوق زنان می گوید: فکر نمی کنم کشور ما برای گرفتن مسوولیت کامل تامین امنیت آماده گی داشته باشد.


واشنگتن پست
واشنگتن پست هم به دیدار وزیر خارجهء امریکا با شماری از زنان افغان توجه کرده است.

روزنامه در بخشی از مطلبی در مورد شکایت این زنان بخاطر ناامنی ها می نویسد: طالبان در اکثریت مناطق زنان را تهدید کرده و مکاتب دختران را آتش زده اند.

به نوشتهء روزنامه، پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، شاید طالبان یک اندازه کنترول سیاسی حاصل کنند و یا با حکومت کابل به تفاهم برسند.
XS
SM
MD
LG