لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

شاهد: اظهارات اخیر جاوید لودین، نظر شخصی خودش است


مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان
مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان
مقام های شورای عالی صلح افغانستان می گویند که روند صلح این کشور ابعاد مختلف دارد و به گفته آنها نقش کشور های همسایه در این پروسه از اهمیت زیاد برخورد دار است.

مولوی شهزاده شاهد سخنگوی این شورا می گوید که آنها هنوز هم انتظار همکاری پاکستان را در پیشبرد کوشش های صلح در افغانستان دارند.

آقای شاهد که به روز پنجشنبه با رادیو آزادی صحبت می کرد اظهارات اخیر جاوید لودین معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان را نظر شخصی او خواند و بر کمک پاکستان به روند صلح افغانستان تاکید نمود.

« هر چند این نظریات شخصی لودین صاحب است اما مساله افغانستان بسیار موضوع مغلق و پیچیده است و ابعاد مختلف دارد. این گونه گله و شکایات از طرف ما هم و از آن جانب هم است اما باز هم روی این تاکید می کنیم که منافع ما مشترک است و سرحد طولانی داریم. خواست ما بار دیگر این است که پاکستان و ایران در راستای تامین صلح با ما همکاری کنند. »

معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان به تازه گی به خبرگزاری رویترز گفته است که بدون همکاری پاکستان روی روند صلح کار می کنند.

جاوید لوین در ادامه هم چنان گفته است که حکومت افغانستان از آنعده چهره های برجسته طالبان توقع همکاری در زمینه تامین صلح و ثبات در این کشور را دارد که در زندان بگرام به سر می بردند و حالا به جانب افغانستان تسلیم داده شده اند.

همزمان با این سخنان آقای لودین صدر اعظم بریتانیا دیوید کامرون شام روز چهارشنبه در یک مکالمه تلیفونی با رییس جمهور کرزی در مورد روابط کابل و اسلام آباد صحبت کرده است.

گفته می شود که هدف از این تماس تلیفونی ایجاد هماهنگی میان این دو کشور همسایه بوده است.

در همین حال تعدادی از تحلیلگران سیاسی به این باور اند که اظهارات تازه مقام های افغان در زمینه همکاری پاکستان به پروسه صلح افغانستان نشان میدهد که آنها از پاکستان مایوس و نا امید گردیده اند.

وحید مژده یکی از این تحلیلگران در این مورد گفت:
« این نشانه از مایوسی افغانستان از وعده های است که پاکستان داده بود و به آن عمل نکرد. اما در این جا یک نقطه ظریف وجود دارد مساله این است که دولت افغانستان هم توقع بسیار زیادی از پاکستان دارد و پاکستانی ها هم همیشه بهانه جویی می کنند بدون آنکه بگویند توانمندی های ما محدود است در رابطه به طالبان. »

رییس جمهور افغانستان و سایر مقام های این کشور در گذشته پیوسته خواهان همکاری صادقانه پاکستان در پروسه صلح افغانستان شده اند.

در حالی که شورای عالی صلح افغانستان نقش پاکستان را در برقراری صلح در افغانستان مهم توصیف می کند اما گفته می شود که این کشور تا حال با صداقت تعهدات اش را در این راستا عملی نکرده است.

قرار بود چندی پیش نشست مشترک علمای دینی دو کشور در کابل برگزار شود اما سپس علمای پاکستانی از اشتراک در آن خود داری کردند.

برخی از کارشناسان می گویند که علمای پاکستانی به اشاره اداره استخبارات آن کشور از شرکت در این نشست سر باز زدند.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG