لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۲

اختلافات کابل و اسلام آباد، بریتانیا را متعجب ساخته است


دیلی تلگراف
روزنامه دیلی تیلگراف در یک مقاله به نقش پاکستان در تلاش های صلح در افغانستان، اشاره کرده می نویسد:
مدت هاست پاکستان به چشمی نگریسته می شود که در پروسه صلح و ثبات افغانستان می تواند نقش مهم را بازی کند.

زیرا به نوشتهء روزنامه، اسلام آباد از مدت های قبل، از طالبان حمایت کرده و این کشور توانایی آن را دارد که تلاش های صلح را برهم زند، اگر نفع اش در آن نه باشد.

جاوید لودین معین وزارت خارجه افغانستان در این هفته گفت: دیگر با پاکستان در پروسه صلح با طالبان مشترکاً کار نمی کند.

روزنامه دیلی تیلگراف می نویسد، اختلافات میان کابل و اسلام آباد در مورد گفتگو های صلح، صدراعظم بریتانیا را نیز متعجب ساخته است.

دیوید کامیرون در ماه فبروری از روسای جمهور افغانستان و پاکستان دعوت به عمل آورد و رهبران هر دو کشور در مقابل صدراعظم بریتانیا پذیرفتند که همکاری های شان را افزایش می دهند و در ظرف شش ماه آینده زمینهء گفتگو با طالبان، مساعد می شود.

با این اعلان ایالات متحده امریکا که تا پایان سال آیندهء میلادی نیرو های محاربوی خود را از افغانستان خارج می کند، احساس برای گفتگو صلح با طالبان تقویت یافت.

در سال میلادی گذشته نزد عدهء از نظامیان امریکایی این نظر پیدا شده بود که گویا تلاش های افغان های عام، راه را برای خروج هر چه زود نیرو های امریکا از افغانستان، مساعد می سازد.

والستریت ژورنا
روزنامهء والسترایت ژورنال در این مورد می نویسد: سال گذشته زمانیکه قیام مردمی علیه طالبان در ولسوالی اندر ولایت غزنی آغاز شد. قوماندانان امریکایی فکر کردند که این قیام مانند قیام مردم سنی در ولایت الانبار عراق خواهد بود که علیه جنگجویان القاعده آن کشور، آغاز شده بود و در خروج نیرو های امریکایی از عراق، کمک کرد.

اما روزنامه والستریت ژورنال می نویسد، اکنون که بهار آمد، مشخص شد که دیگر امید به قیام مردم اندر باقی نه مانده، طالبان پیهم بر آنجا حمله می کنند.

به گفتهء روزنامه، زمانیکه افغان ها به حکومت کابل می نگرند که آغشته به فساد اداری است. برای آنها حمایت از آن دشوار است.

اما روزنامه والسترایت ژورنال در ادامه می نویسد که امسال برای نظامیان امریکایی امید یک قیام دیگر پیدا شده است.

روزنامه والستریت ژورنال، از قول تورن جنرال رابرت ابرامس یک قوماندان نیرو های ایتلاف در مورد این قیام نقل می کند که می گوید، مردم در ولسوالی پنجوایی ولایت قندهار علیه طالبان برخاستند و می گویند که دیگر بس است.
XS
SM
MD
LG