لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۷

«امریکا در دو جنگ اخیر 6 تریلیون دالر مصرف کرده است»


مصارف جنگ عراق و افغانستان به 4 تا 6 تریلیون دالر می رسد.

در یک مطالعه جدید که از طرف پوهنتون هارورد (Hardvard) بعمل آمده، گفته شده در صورتی که مصارف مداوای زخمی ها و مصارف مرمت که در مدت ده سال جنگ به نیرو های امریکایی وارد آمده در نظر گرفته شود، مصارف مجموعی جنگ ایالات متحده امریکا در عراق و افغانستان به مالیه دهندگان امریکا، بین 4 تا 6 تریلیون دالر می رسد.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، پرو فیسور لندا بلمس ( Linda Bilmes) در راپوریکه به روز پنجشنبه به نشر رسیده نوشته است، در اواخر سال 2001 میلادی زمانیکه ایالات متحده امریکا به جنگ رفت، به سرعت در پی تقویت و توسعه استعداد اردوی کشور گردید. این تصمیم همراه با راه اندازی تلاش های طولانی برای دولت سازی درین دو کشور (عراق و افغانستان) باعث خواهد شد تا این مصارف برای سال ها ادامه پیدا کند.

نویسنده راپور می نویسد، پی آمد مصارف سال های جنگ این خواهد بود که ایالات متحده امریکا برای سرمایه گذاری در بخش پرسونل و دیپلوماسی، تحقیق و انکشاف و ابتکارات جدید نظامی به فشار روبرو خواهد بود.

به گفته پروفیسور بلمس، میراث آن تصمیم که در جریان جنگ های عراق و افغانستان گرفته شد، برای چندین دهه آینده بالای بودجه فدرال مسلط خواهد بود.

بگفته بلمس، ایالات متحده امریکا تا حال تقریباً در حدود دو تریلیون دالر در امور نظامی جنگ عراق و افغانستان مصرف کرده است. او می گوید: این مصارف صرف یک بخش کوچک از مصارف نهایی جنگ می باشد.

بزرگ ترین مصارف در حال دوام ، تهیه مداوا ( خدمات طبی) و تادیه امتیازات به متقاعدین ناتوان این دو جنگ خواهد بود.

در راپور همچنان گفته شده که از لحاظ تاریخی، صورت حساب مصارف برای این دو جنگ قرار است چندین دهه بعد تر برسد.

به نوشته راپور، صورت حساب پرداخت برای متقاعدین ناتوان و جنگجویان امریکایی در قرن گذشته، چندین دهه بعد از ختم جنگ رسید.

چنانچه، پرداخت به متقاعدین جنگ ویتنام و متقاعدین جنگ اول خلیج هنوز رو به افزایش است.

در راپور همچنان آمده است، قرض از بانک ها به منظور تادیه معاشات و امتیازات متقاعدین جنگ همچنان مصارف را بالا برده است. به این معنی که جنگ عراق و افغانستان حدود دو تریلیون دالر دیگر به قروض امریکا افزوده است. حدود 20 فیصد این قروض در جریان سال های 2001 تا 2012 میلادی صورت گرفته است.

اما پروژه تحقیقاتی هایزنهاور در پوهنتون برون، مصارف جنگ عراق و افغانستان را حدود 4 تریلیون دالر تخمین می نماید. به هر صورت، رقم 4 تریلیون و رقم 6 تریلیون دالر، هر دو به مراتب بیشتر از رقم مصارف است که مقام های امریکایی در زمان پلان گذاری جنگ پیش بینی نموده بودند.

آژانس خبری اسوشتید پرس اخیراً دریافته که مصارف جنگ، سال ها بعد ادامه داشته است. چنانچه دولت فدرال، تقریباً 150 سال بعد از جنگ، هنوز هم ماهانه چک بانک به اقارب متقاعدین جنگ های داخلی صادر می نماید.
XS
SM
MD
LG