لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۹

ایجاد خط ریل در افغانستان و تاثیرات آن بالای اقتصاد این کشور


حدود 200 سال قبل، زمانیکه برای اولین بار خط ریل توسط ماشین بخار در اروپا به حرکت افتاد، در سیستم ترانسپورتی جهان تحولات بزرگ رو نما گردید. این به اصطلاح اسپ آهنی بالاخره به افغانستان هم رسید.

افغانستان که در مراحل اولیه ساختمان شبکه سرتاسری خط ریل قرار دارد، قصد دارد از طریق توسعه خط ریل اقتصاد و تجارت خود را انکشاف و توسعه ببخشد.

احمد شاه واحد معین وزارت فواید عامه افغانستان می گوید، هدف اینست تا افغانستان بحیث یک پل زمینی کشور های غنی از انرژی آسیای مرکزی و شرق میانه را با چین و جنوب آسیا که اقتصاد آنها با سرعت رشد می نماید، وصل کند.

اولین گام برای ساختن خط ریل بطول 75 کیلومتر میان شهر مزارشریف و ازبکستان در سال 2011 آغاز و با کمک 160 ملیون دالر بانک انکشاف آسیایی تکمیل گردید.

کمپنی دولتی خط آهن ازبکستان اکنون مطالعات اقتصادی و تخنیکی این خط ریل را آغاز کرده و در نظر است تا سرحد افغانستان و تاجکستان را بحیث یک بخشی از دهلیز برای انتقال محموله های بین المللی با هم وصل کند.

قرار است که مرحله دوم ساختمان این خط ریل بطول 400 کیلومتر در ماه جولای شروع و از طریق شمال افغانستان کشور های ترکمنستان و تاجکستان را با هم وصل کند.

قرارداد این خط ریل میان سه کشور در ماه جاری امضا شد و ساختمان بخش افغانستان را کشور ترکمنستان بعهده گرفته است.

معین وزارت فواید عامه افغانستان ابراز امیدواری نمود که با تکمیل شدن این پروژه زمینه فروش و تجارت برای محصولات افغانستان مساعد گردد.
به گفته معین وزارت فواید عامه افغانستان، علاوه از این دو پروژه در شمال، پلان برای ساختمان پروژه تمدید خط ریل از غرب افغانستان به ایران و از جنوب افغانستان به پاکستان هم در نظر است. همچنان بحث ها در مورد امکان ساختن خط ریل که افغانستان را به کشور های آذربایجان، ترکیه و گرجستان وصل نماید جریان دارد.

باید گفت که ساختمان خط ریل در افغانستان یک مفکوره تازه نیست، بلکه چندین دهه قبل هم وجود داشت و حتی هم عملی گردید. چنانچه اولین واگون لوکوموتیف دوره پادشاهی امان الله خان همین اکنون در موزیم کابل وجود دارد.
XS
SM
MD
LG