لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۸

«با قطع کمک امریکا یک تعداد ادارات افغانی سقوط خواهد کرد»


واشنگتن پوست
روزنامهء واشنگتن پوست امریکا در تازه ترین شماره اش مقالهء نوشته است در بارهء سپردن زندان بگرام به حکومت افغانستان.

در بخشی از این مقاله آمده است: « چند روز پس از آنکه نظامیان امریکایی زندان بگرام را به حکومت افغانستان سپردند، در دهلیز های این زندان تعداد زیاد ناظران امریکایی، مشاوران و څارانوالان دیده می شدند.»

روزنامه می نویسد، هنگام تحقیق څارنوالان وزارت دفاع افغانستان در بارهء یک زندانی به نام عبدالشکور، امریکاییان شواهد جرمی وی را اریه می کردند.

به نوشتهء واشنگتن پوست، عبدالشکور از قوماندان های طالبان از سال 2009 تا حال در بگرام زندانیست.

نویسنده به این باور است که سپردن زندان بگرام به حکومت افغانستان، سمبولی از تضمین حاکمیت ملی افغانستان توسط حامد کرزی بود اما حالا که زندانیان به افغان ها سپرده شده اند برای امریکایی ها دشوار است تا به خاطر محاکمهء عادلانهء زندانیان بالای سیستم قضایی افغانستان اتکا کنند.

در ادامهء این مقاله آمده است که مقامات افغان نیز مانند امریکایی ها شماری از زندانیان را بدون حکم محکمه در قید نگاه خواهند کرد.
واشنگتن پوست به نقل از حیات الله یک قاضی بلند رتبه که موظف به محاکمهء زندانیان بگرام است می نویسد که محاکمهء زندانیان بگرام بدون کمک مالی نیرو های ایتلاف ادامه نخواهد یافت. به گفتهء حیات الله، مقامات افغان حتی توانایی انتقال زندانیان از یک محل به محل دیگر را ندارند.

به نوشتهء روزنامه، در سال 2014 زمانی که سربازان ناتو افغانستان را ترک کنند کمک مالی نظامیان امریکایی با شماری از شفاخانه ها و اداره های نظامی افغان قطع خواهد شد و این اداره ها در صورتی که توسط امریکا تمویل نشوند از فعالیت باز خواهند ماند، زندان بگرام نیز یکی از این نهاد هاست.

فایننشل تایمز
اما روزنامهء فایننشل تایمز مقالهء نوشته است در باره یک افغان و عنوان این مقاله است، « افغانی که جنرالان امریکایی را آموزش می دهد.»

این افغان عبدالله امینی است، مردی که در سال 2002 به حیث ترجمان و مشاور فرهنگی کار با نیرو های بین المللی را آغاز کرد.

به نوشتهء فایننشل تایمز، امینی حالا به یک مشاور و یا مربی مهم برای جنرالان امریکایی مبدل شده است.

فایننشل تایمز می افزاید، عبدالله امینی در سال 1988 به امریکا مهاجرت کرد و در آن زدمان فقط صد دالر در جیب خود داشت. او بعداً در ایالت نیبراسکا رستورانتی را باز کرد و منبع در آمد خوب پیدا کرد.

یکی از مشتریان او والی ایالت نیبراسکا بود.

به نوشتهء روزنامهء فایننشل تایمز، امینی در سال 2002 به حیث ترجمان و مشاور فرهنگی با امریکایی ها کارش را آغاز کرد و در ماموریت امریکایی ها در افغانستان نقش مهم را بازی کرده است.

جنرال جان آلن قوماندان پیشین نیرو های ناتو در افغانستان او را مربی خود خوانده و جنرال ستانلی مک کریستال به او نوشته است که «دوستی تو برای من آنقدر اهمیت دارد که با کلمات نمی توانم آن را ستایش کنم.»

روزنامهء فایننشل تایمز می افزاید، عبدالله امینی در جریان تقریباً یازده سال در ماموریت نظامیان امریکایی نقش مهم را بازی کرده است. او به حیث مشاور فرهنگی جنرالان امریکایی را از اختلافات فرهنگی آگاه ساخته است تا از اشتباه های آنان که می توانند عواقب خطر ناک داشته باشند، جلوگیری شود.
XS
SM
MD
LG