لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۶

افغانستان باید خود ابتکار تلاش های صلح را بدست گیرد


مرکز مطالعات منطقوی افغانستان، حکومت این کشور را به نداشتن یک پالیسی روشن برای گفتگو های صلح با مخالفین مسلح متهم می کند.

مرکز مطالعات منطقوی و برخی از کارشناسان افغان می گویند: باید حکومت افغانستان ابتکار تلاش های صلح را بدست بگیرد و بیشتر از این از پاکستان در این زمینه، توقع نداشته باشد.

مرکز مطالعات منطقوی افغانستان به هدف بحث روی تلاش های صلح در افغانستان و نقش حکومت در این زمینه به روز یکشنبه نشستی را با اشتراک شماری از کارشناسان افغان به راه انداخت.

مسوولان این مرکز می گویند که در حال حاضر حکومت افغانستان پالیسی روشن در خصوص مذاکره با مخالفین مسلح ندارد.

عبدالرحمن حبیب زوی مسوول دیپارتمنت هند و پاکستان در مرکز مطالعات منطقوی افغانستان گفت:

« حکومت باید اداره خود را قوی سازد، در انتخاب افراد در شورای عالی صلح باید غور نماید، و حکومت باید محتاطانه اداره خود را قوی بسازد تا منافع ملی را حفظ نماید و حکومت نباید مانند حلقات سیاسی موضع گیری متفاوت داشته باشد که یک روز یک رقم و روز دیگر طوری دیگر باشد یعنی بخاطر کشور های همسایه یک اجندای مشخص ملی میان حکومت و حلقات سیاسی وجود داشته باشد.»

این اظهارات در حالی مطرح می شود که هم اکنون رییس جمهور کرزی به هدف کامیابی تلاش های صلح در این کشور، به قطر رفته و با مقام های آن کشور در همین مورد بحث و گفتگو دارد.

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که یکی از اهداف اساسی سفر آقای کرزی به دوحه مذاکره با مقام های آن کشور روی گشایش دفتر در دوحه برای طالبان جهت مذاکرات صلح می باشد.

در عین حال کارشناسان که در نشست مرکز مطالعات منطقوی اشتراک داشتند، از حکومت افغانستان خواسته اند تا دیگر از پاکستان برای مذاکرات صلح با مخالفین این کشور کمک نخواهد.

به باور این آگاهان، هر باری که افغانستان از پاکستان تقاضای همکاری در زمینه مذاکره با مخالفین مسلح را کرده، آن کشور همکاری صادقانه نکرده است.

جاوید کوهستانی یکی از کارشناسان که در همین نشست اشتراک داشت گفت که اکنون پاکستان به عنوان کشوری حامی تروریزم و خطر ساز به تمام کشور های جهان شناخته شده است:

« روند گفتگو ها و مذاکره با طالبان یک روند بسیار جدی برای مردم افغانستان است، باید این روند از کنترول پاکستان بیرون آورده شود و همچنان بخش از طالبان که افغان هستند و در آن جا تحت اسارت پاکستان زندگی می نمایند با آنها روابط ایجاد گردد تا بخش اعظم از این طالبان و مهاجرین به افغانستان برگردند تا فرصت ها بخاطر کنترول پاکستان وجود نداشته باشد، ما سیاست های ضعیف را در روند گفتگو و مذاکره داشتیم باید به آن تجدید نظر نمایم، نباید صلح را از کشور همسایه گدای نمایم.»

در روز های اخیر حکومت افغانستان از پاکستان به خاطر عدم همکاری صادقانه اش در پروسه صلح این کشور نیز انتقاد کرده و گفته است که پس از این، مذاکره با مخالفین را به تنهایی پیش می برد.

مقام های افغان می گویند که به تازگی پاکستان به خاطر همکاری در این زمینه یک سلسله شرایط را پیش روی حکومت افغانستان گذاشته که پذیرفتن آن نا ممکن است.

قطع روابط افغانستان با هند و فرستادان سربازان افغان برای آموزش های مسلکی به پاکستان از جمله شرایط اساسی اسلام آباد برای همکاری در پروسه صلح گفته شده است.

هند رقیب دیرینهء پاکستان اولین کشوری است که قرارداد ستراتیژیک درازمدت را با افغانستان امضا کرده و مقام های افغان این کشور را یکی از متحدین خوب اش عنوان کرده است.
XS
SM
MD
LG