لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

«پنج هزار سرباز ماهانه صفوف نيروهای افغان را ترک میکنند»


بيش از پنج هزار سرباز ماهانه صفوف نيرو های امنيتی افغانستان را ترک می کنند، اين را روزنامهء بريتانيايی انديپندنت گزارش داده است.

درين گزارش آمده که مقام های بريتانيايی ميزان فعلی ترک سربازان را تاييد کرده اند.

بر اساس ارقام جديد، گفته می شود که از هر ده سرباز جديد که استخدام می شوند، سه سرباز آن به خاطر انفکاک، اسير يا کشته شدن در جريان عمليات نظامی ناپديد می شوند.

بر اساس گزارش، وزارت دفاع بريتانيا هشدار داده که ترک سربازان افغان از صفوف اردو، پايداری نيروها را در آينده به مخاطره می اندازد.

وزارت خارجهء بريتانيا هم ميزان ترک نيرو های افغان را تاييد کرده و گفته است که شمار نيرو های که صفوف اردوی ملی افغانستان، پوليس سرحدی و پوليس نظم عامه را ترک می کنند سبب فرار مهارت ها شده است.

اما، جنرال محمد ظاهر عظيمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می گويد که اول ارقام ارايه شده درين گزارش دقيق نيست و دوم اين که مساله آنقدر جدی نيست که اردوی افغانستان را با خطر رو به رو بسازد.

بر اساس گزارش، مقام های وزارت خارجه بريتانيا ابراز نگرانی کردند که نيروی پوليس افغانستان هنوز هم آغشته در فساد، خويش خوری و سوء استفاده از مواد مخدر است.

در گزارش وزارت خارجهء بريتانيا همچنين آمده که اگر رهبران افغانستان در مورد ريشه کن ساختن فساد اداری در صفوف پوليس ملی افغانستان ناکام بمانند، نگرانی در مورد سرنوشت افغانستان و مهار کردن طالبان در آينده موجود است.

در گزارش روزنامهء انديپندنت آمده که ناکامی نيرو های امنيتی افغانستان در رسيدن به اهداف که برای استخدام نيرو و جلوگيری از ترک نيروها تعيين شده، مخصوصاً برای نيروی بين المللی کمک به امنيت يا آيساف مشکل ساز است.

ارزيابی های جديد حکومت بريتانيا در مورد پروسهء پيشرفت افغانستان برای تحقق اهداف عمده مانند برقراری ثبات و ديموکراسی درين کشور، بيانگر آن است که ميزان کسانی که صفوف نيرو های امنيتی افغانستان را ترک می کنند به مراتب بدتر از حديست که توسط رهبران قوای ایتلاف تعيين شده است.

بدين معنا که اين ميزان سالانه به 63 هزار نيرو می رسد که بيش از سوم حصهء اندازهء فعلی اردوی افغانستان را تشکيل می دهد.

اندپيندنت می گويد: گزارش ماهانهء وزارت خارجهء بريتانيا برملا ساخت که اردوی ملی و پوليس ملی افغانستان نتوانسته اند در ماه های جنوری و فبروری امسال به اهداف ماهانهء استخدام نيرو نايل آيند.
بر اساس گزارش، شمار نيروی اردوی افغانستان به 175 هزار می رسد که 12 هزار کمتر از اندازهء تعيين شده آن است.

به همين ترتيب، پوليس ملی افغانستان هفت هزار کمتر از 157 هزار نيروی است که قبلاً توسط رهبران قوای ایتلاف تعيين شده بود.

کشور های نيرو های ایتلاف، بر اساس گزارش، ميلياردها دالر را به هدف توسعهء نيرو های امنيتی افغانستان مصرف کرده اند، نيرو های که بعد از خروج سربازان خارجی از افغانستان در پايان سال 2014 ميلادی برای برقراری امنيت درين کشور نقش کليدی دارند.
XS
SM
MD
LG