لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۴

چهار وزیر کابینه افغانستان از سوی ولسی جرگه استیضاح شدند


چهار وزیر کابینهء افغانستان امروز «دوشنبه» از سوی ولسی جرگهء این کشور استیضاح شدند.

با گذشت بیش از سه ماه از فیصله اعضای ولسی جرگهء افغانستان سر انجام روند استیضاح 11 وزیر کابینه که در سال 1390 مقدار لازم بودجهء انکشافی شان را مصرف نکرده اند، آغاز گردید.

مطابق به تصمیم نماینده های مردم، این روند در سه مرحله انجام خواهد شد.

در جلسهء استیضاحیهء روز دوشنبه مجلس سید مخدوم رهین، وحید الله شهرانی، انوارالحق احدی، و عبدالهادی ارغندیوال وزرای اطلاعات و فرهنگ، معادن، تجارت و صنایع و اقتصاد حضور یافتند.

وزرای که در مصرف بودجهء انکشافی ادارات شان در این سال ناتوان بوده اند، با انتقاد های تند وکلا روبرو شدند.

شکریه بارکزی و نسیمه نیازی دو تن از اعضای ولسی جرگه گفتند:

« کمبود ظرفیت در وزارت خانه های شما سبب شده تا نتوانید بودجهء انکشافی تان را به وقت و به موقع آن به مصرف برسانید.
عدم رعایت قانون و اسناد در تهیهء سند قطعیه به دلیل آن که شما یک سند قطعیهء سال 1390 را برای ما به یک فیصدی فرستادید و بعد از چند ماه زمانیکه موضوع استیضاح مطرح شد، فیصدی دیگر را وزارت خانه های شما در اختیار ما قرار دادند.»


« وزارت معادن با این بودجهء گزاف با سایر وزارت ها نیز کمک نماید، از عواید معادن اما تا حالی خود این وزارت بودجهء خود را که مصرف نتوانسته و عواید را نیز به مقداری به دست نیاورده که با سایر ادارات در کشور کمک کند.»

اعضای ولسی جرگهء افغانستان پیش از رفتن به رخصتی های زمستانی، در ماه قوس سال گذشته تصمیم گرفته بودند تا 11 تن از وزرا که در سال 1390 شمسی کمتر از 50 درصد بودجهء انکشافی شان را به مصرف رسانده اند، باید استیضاح گردند.

در پاسخ به پرسش ها و انتقادات وکلا در این خصوص، چهار وزیر کابینهء افغانستان هم دلایل گونا گون را بیان داشتند که به گفتهء آنان سبب عدم مصرف مقدار لازم بودجهء انکشافی ادارات شان شده اند.

موجودیت بودجهء غیر اختیاری که از سوی موسسات و کشور های کمک کننده تمویل می گردد و در زمان معین در اختیار وزارت ها قرار داده نمی شود، یکی از دلایل عمدهء بود که از سوی این وزیران مطرح گردید.

وحیدالله شهرانی وزیر معادن نیز به همین مساله اشاره می کند:

« از 61.3 ملیون دالر که در آغاز سال به وزارت معادن تعهد شده بود، در جریان سال مبلغ 32.8 ملیون دالر آن در اختیار این وزارت قرار داده شد و مبلغ متباقی آن 28.5 ملیون دالر که برای دو پروژه منطور شده بود، متاسفانه در جریان سال 1390 در اختیار وزارت معادن قرار نگرفت.»

قرار است محمد اسماعیل وزیر انرژی و آب، فاروق وردک وزیر معارف و ضرار احمد مقبل وزیر مبارزه با مواد مخدر در جلسهء روز چهارشنبه ولسی جرگه استیضاح شوند.

به همین ترتیب بسم الله محمدی، غلام مجتبی پتنگ، عبیدالله عبید و حسن عبداللهی وزرای دفاع، داخله، تحصیلات عالی شهرسازی به روز شنبه هفتهء آینده در جلسهء استیضاحیه ولسی جرگه حضور خواهند یافت.

اعضای ولسی جرگه فیصله نموده اند که در پایان روند استیضاح این 11 وزیر کابینهء افغانستان، در مورد دادن رای اعتماد و یا عدم اعتماد به آنان تصمیم خواهند گرفت.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG