لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۸

«امریکا با افغانستان، پاکستان، طالبان و رییس جمهور کرزی مشکل دارد»


واشنگتن پست
واشنگتن پست در شماره اخیرش اش مقاله سفیر سابق امریکا در افغانستان رونالد نیومن را به نشر رسانیده است. به گفته مقاله، ایالات متحده با افغانستان، پاکستان، طالبان و رییس جمهور کرزی مشکل دارد.

رییس جمهور اوباما در تصمیم گیری در مورد اینکه چی تعداد سربازانش در افغانستان بعد از سال 2014 باقی بمانند، کندی کرده و به این شکل، شرایط را برای خود بدتر می سازد. به نوشته واشنگتن پست، پولیس افغان در مناطق جنوبی توانسته اند جلو طالبان را بگیرند و این مسالهء است که نیروهای خارجی هفت سال تلاش آن را داشتند ولی موفق نشدند.

به نوشته روزنامه، افغانها در این اواخر آماده گی زیاد برای دفاع از کشورشان را نشان می دهند که شاید بخشی از عکس العمل در مقابل ترور از سوی طالبان باشد.

رونالد نیومن سفیر سابق امریکا در افغانستان در این مقاله می نویسد، در ماه مارچ شنیدم که مردم و نیروهای امنیتی افغان در جنوب و شرق افغانستان به شکل بی سابقه یی از یکدیگر حمایت می کنند ولی به گفته روزنامه عدم معلوم بودن تصمیم دقیق امریکا در مورد رقم سربازانی که قرار است در افغانستان بعد از سال 2014 بمانند، پروسه انتقال مسوولیت ها به نیروهای افغان را با مشکل مواجه می سازد و به شمول افغانها همه جوانب را، دل و نادل ساخته است.


نیویارک پست
روزنامه نیویارک پست نیز در شماره اخیر اش مطلبی را در مورد کشته شدن یک سرباز جوان امریکایی با چاقو، از سوی یک نوجوان افغان، به نشر رسانیده است.

به نوشته روزنامه، یک جوان شانزده ساله یی افغان، در شرق افغانستان در نزدیکی سرحد با پاکستان، یک سرباز امریکایی را زمانی به کام مرگ برد که حین پهره با گروهی از اطفال افغان شوخی و ساعت تیری می کرد.

این حمله در حالی صورت گرفته است که رقم عساکر کشته شده امریکای در افغانستان در ماه مارچ و آغاز فعالیت های بهاری طالبان، به شکل ناگهانی بالا رفته و به 14 نفر رسیده است.

مایکل کیبل 26 ساله به روز چهارشنبه زمانی از سوی یک نوجوان افغان با ضرب چاقو کشته شد که مشغول تامین امنیت مقامات افغان و امریکایی بود.

این حادثه به گفته یک مقام ولسوالی شینوار ولایت ننگرهار زمانی رخ داد که این سرباز امریکایی، با گروهی از اطفال افغان که در بیرون بازی می کردند مشغول بود.

حمله کننده از عقب به وی نزدیک شده با چاقوی بزرگی گردن وی را درید و به پاکستان فرار کرد.
XS
SM
MD
LG