لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۱

تجار افغان: برای صنابع دستی زنان تجارت پیشه مراکز دیزاین وجود ندارد


نبود مراکز دیزاین برای تولیدات با کیفیت سبب شده تا صنایع دستی زنان تجارت پیشه افغان کمتر در مارکیت های بین المللی راه یابد.

شماری از زنان تجارت پیشه این مطلب را در نمایشگاهء مشترک صنایع دستی که به روز چهارشنبه به ابتکار فدراسیون زنان تجارت پبیشه و ادارهء انکشاف صادرات در کابل گشایش یافته بود، بیان داشتند.

زنان تجارت پیشه افغان از حکومت خواستند تا برای ایجاد مراکز دیزاین و بازار یابی به تولیدات صنایع دستی کشور، توجه نماید.

دو تن از این خانم ها در صحبت با رادیو آزادی مشکلات شان را چنین بیان کردند:
« از نگاه مالی و دیزاین مشکلات داریم، باید یک مرکز دیزاین وجود داشته باشد تا ما مطابق بازار و خواست مشتری صنایع دستی را دیزاین نمایم، اگر دیزاین خوب نمایم پول زیاد کار دارد باید مواد باکیفیت نیز استفاده نمایم، برای ما قیمت تمام می شود. »

در نمایشگاه زنان تجارت پیشه، تولیدات دستی خانم ها شامل لباس خامک دوزی، وسایل تزیینی منزل، سوزن دوزی و غیره به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه در هوتل کابل سرینا برای سه روز باز می باشد.

زنان تجارت پیشه می گویند، زمانی که مراکز دیزاین برای تولیدات شان ایجاد گردد آنها می توانند تولیدات با کیفیت را به بازار عرضه نمایند.

در همین حال مقامات وزارت تجارت و صنایع می گویند، این وزارت به همکاری اداره انکشاف صادرات در نظر دارد تا در آینده نزدیک مراکز دیزاین را در مرکز و ولایات کشور ایجاد نمایند.

انوارالحق احدی وزیر تجارت و صنایع هنگام افتتاح این نمایشگاه به خبرنگاران گفت، زنان صنعت کار باید بر کیفیت تولیدات شان باید توجه نمایند.

« ما هر اندازه که نمایشگاه را زیاد بسازیم و زمینه معرفی محصولات افغانستان را زیاد بسازیم، اگر محصولات ما اوصاف را نداشته باشد که مشتری آنرا می خواهد فایده ندارد، وظیفه سکتور خصوصی و کارگران ما اینست که محصولات را تولید نمایند که مورد پسند مشتری باشد، و از لحاظ قیمت رقابت کرده بتواند. »

در همین حال حسن بانو غضنفر وزیر امور زنان که در این نمایشگاه حضور داشت گفت، با وجودیکه زنان تجارت پیشه بالای صنایع دستی شان زحمت زیاد می کشند، اما تولیدات آنها دیزاین خوب ندارد.

خانم غضنفر همچنان گفت، که این وزارت در حال ساختن استراتیژی برای زنان تجارت پیشه است. تنها زنان صنعت کار با مشکلات مواجه نیستند، بکله بسیاری از افرادی که در این بخش کار می کنند از عدم حمایت حکومت انتقاد می کنند.
XS
SM
MD
LG