لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۳

دیپلوماتان چین، روسیه و پاکستان در مورد افغانستان گفتگو کردند


وزارت خارجهء چین می گوید، دیپلومات های این کشور با روسیه و پاکستان، دیروز چهارشنبه در مورد افغانستان در پیکینگ با هم گفتگو کردند.

چین و روسیه، بعد از خروج نیروهای ناتو و امریکا از افغانستان در سال 2014 میلادی در مورد وخامت وضعیت امنیتی در افغانستان و گسترش افراطیت در منطقه، نگرانی دارند.

در اعلامیه که از سوی وزارت خارجه چین در این مورد به نشر رسیده گفته شده است که دیپلومات های ارشد این سه کشور در گفتگوهای سه جانبه شان گفتند که انکشاف وضعیت در افغانستان، با ثبات و پایداری در منطقه ارتباط نزدیک دارد.

در اعلامیه همچنان آمده است که چین، روسیه و پاکستان سه کشور همسایه افغانستان اند. مذاکرات جهت افزایش همکاری ها، اعتماد و تفاهم بین شان مفید است.

به گفتهء وزارت خارجه چین، این سه کشور یعنی چین، روسیه و پاکستان دیروز موافقه کردند که برای تامین صلح و ثبات در افغانستان و منطقه تلاش های مشترک را تنظیم می کنند و از پروسه صلح و آشتی از جانب حکومت افغانستان پشتیبانی می نمایند.

آنها همچنان موافقه کردند که سازمان همکاری های شانگهای در این مساله باید نقش مهم را به عهده بگیرد.

دیپلومات های چین، روسیه و پاکستان همچنان در زمینهء مبارزه بر ضد مواد مخدر در چوکات پروسهء استانبول نیز روی افزایش همکاری ها مذاکره کردند.

کشورهای همسایه افغانستان در نومبر سال 2011 میلادی در ترکیه تشکیل جلسه داده، موافقتنامه را عقد کردند که بنام پروسهء استانبول یاد می شود.

پروسه استانبول، یک طرح جدید همکاری را ارایه می کند که بر اساس آن، در آینده به یک اقتصادی قوی و پایدار در منطقه، تاکید شده است.
XS
SM
MD
LG