لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

«تلاش می کنیم، جلو دسترسی افراد به یونیفورم نظامی گرفته شود»


جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
با آنکه حکومت افغانستان چندین بار گفته است، برای جمع آوری یونیفورم نظامی در بازارهای این کشور اقدام می کند، اما کارشناسان و مردم عام انتقاد می کنند، که تا حال در این زمینه گام های جدی بر داشته نشده است.

وزارت دفاع افغانستان، سوء استفاده از یونیفورم نظامی توسط مخالفین مسلح را یک مساله نگران کننده می خواند.

اما جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی این وزارت به روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که در آینده تلاش های بیشتری را به هدف جلوگیری از سو استفاده از یونیفورم اردوی ملی در کشور به خرچ می دهند.

« این مساله سبب نگرانی ماست، از یک طرف تلاش های ما ادامه دارد تا جلو این گونه سو استفاده ها را بگیریم، از سوی دیگر یونیفورم چیزیست که در هر جا و هر کشوری ساخته می شود.
ما تلاش می کنیم تا جلو دسترسی افراد به این یونیفورم ها را در بازار بگیریم، ما چندین بار وسایل و یونیفورم اردوی ملی را از بازار ها جمع آوری کرده ایم و بازهم به تلاش های خود ادامه میدهیم. »


مقامات محلی ولایت فراه گفته اند که به روز چهارشنبه حمله کننده گان انتحاری ملبس با یونیفورم اردوی ملی و با استفاده از موتر رنجر اردوی ملی بالای تعمیر محکمه این ولایت حمله کردند. اما آقای عظیمی این ادعا را رد کرد که مهاجمان مسلح با استفاده از موتر رنجر اردوی ملی این حمله را انجام داده اند.

در این حمله به شمول 9 تن از مخالفین مسلح 53 تن کشته و حدود صد تن دیگر زخم برداشتند. از سوی دیگر رییس جمهور کرزی بخاطر تحقیقات در خصوص این حمله در ولایت فراه هیاتی را تعین کرده است.

استفاده از یونیفورم نظامی در حملات تازه مخالفین مسلح در ولایت فراه، نگرانی های را بار دیگر در مورد سو استفاده از یونیفورم و امکانات نظامیان افغان به بار آورده است. دو تن از باشنده گان کابل در منطقه پل خشتی کابل به رادیو آزادی گفتند که اقدامات لازم تا حال در زمینه منع فروش یونیفورم نظامی در این کشور روی دست گرفته نشده است.

به گفته آنها در این منطقه یی از پایتخت به گونه آزاد یونیفورم نظامی خرید و فروش می شوند.
« دولت باید توجه کند، همین حالا یونیفورم اردو به گونه خود سرانه در جاده به فروش می رسد باید در این مساله نظارت جدی داشته باشند. در همان کوچه بالا، یونیفورم موجود است، خرید و فروش می شود. »

از سوی دیگر شماری از کارشناسان افغان هم حکومت افغانستان را به کوتاهی در این زمینه متهم می کنند. جنرال عتیق الله امرخیل یکی از این کارشناسان می گوید، سو استفاده از لباس نظامی توسط مخالفان مسلح به اعتبار نیروهای امنیتی افغان صدمه می زند.

« در نخست شیرازه اردو ازهم می پاشد و اعتماد از بین می رود، وقتی اعتماد از بین رفت خطر این بوجود میاید که اردو برهم بخورد، برهم خوردن اردو سبب موفقیت مخالفین می شود که خطر این گونه موارد بسیار زیاد است. »

مخالفین مسلح در گذشته هم تلاش کرده اند که در حمله بر تاسیسات ملکی و نظامی در افغانستان از یونیفورم نظامی استفاده کنند. بر نماینده گی کابل بانک در شهر جلال آباد ولایت ننگرهار و در برخی از جا های دیگر نیز مخالفین مسلح با استفاده از یونیفورم نظامی هجوم برده اند.

به اساس گزارش ها یک مخالف مسلح چند سال پیش که ملبس با یونیفورم نظامی بود توانست وارد محوطه وزارت دفاع شود و حتی خود را تا نزدیکی دفتر وزیر دفاع برساند.
XS
SM
MD
LG