لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۳

لاوروف در گردهمایی پروسه استانبول در مورد افغانستان شرکت می کند


سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
قرار است سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گردهمایی که به تاریخ 26 ماه اپریل جاری به ارتباط افغانستان در شهر آلماتا قزاقستان دایر می شود اشتراک کند. گردهمایی آلماتا، در سلسله گردهمایی های پروسه استانبول به میزبانی ترکیه برگزار می شود.

الیکسندر لوکاشیوویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه دیروز در مسکو به خبرنگاران گفت، مسایل چون مبارزه در برابر مواد مخدر، بازسازی تاسیسات منطقه یی، پیشرفت تعلیم و تربیه، و گفتگو در باره میکانیزم های علمی و کمک های عاجل در مباحثات این گردهمایی شامل اند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود که هدف پروسه استانبول این نیست که جای سازمان های منطقه ای فعال چون سازمان همکاری شانگهای را بگیرد ولی با این سازمان ها همکاری می کند.

لوکاشیوویچ در این کنفرانس خبری در مسکو این ادعا را که گویا مسکو درصد ایجا پایکاها در افغانستان است رد کرد. او گفت که به ارتباط پایگاها و حتی ترمیم روابط دوجانبه، هیچ نوع گفتگوی از جانب روسیه با افغانستان صورت نگرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این اظهارات خود به ادعا های اشاره می کرد که برخی از رسانه ها پس از اظهارات یک مقام نظامی روسیه نشر کردند.

سرگی کوشیلیف، یک سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته بود که روسیه و برخی کشورهای ناتو در نظر دارند تا جهت ترمیم برخی تجهیزات ساخت روسیه و یا اتحاد شوروی سابق، در باره ایجاد پایگاهای مشترک در افغانستان بحث و گفتگو کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، امکان دارد برخی از خبرنگاران می خواستند علایم از درگیرشدن روسیه در امور افغانستان را در اظهارات سخنگوی وزارت دفاع روسیه ببینند ولی این فقط یک برداشت و تصور نا درست بود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطر نشان ساخت که مسکو بار ها تاکید کرده که عساکر روسیه هرگز بار دیگر به افغانستان نخواهند رفت و هیچ نوع تغییر در این موضعگیری به میان نیامده است.
XS
SM
MD
LG