لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

یک عسکر شوروی سابق نمی خواهد افغانستان را ترک کند


حکیم اف حالا در هرات به نام شیخ عبدالله مشهور است
حکیم اف حالا در هرات به نام شیخ عبدالله مشهور است
عسکر روسی که از سال های گذشته به ولسوالی شیندند ولایت هرات باقی مانده بود نمی خواهد به وطن اش برگردد. مسوولان کمیته جستجوی گمشده گان روسیه که در افغانستان کار می کنند می گویند، سیصد تن از عساکرشان در افغانستان مفقود شده و آنان تا حال 32 تن شان را پیدا کرده اند. این سرباز روسی حکیم اف است که حالا در میان مردمان ولسوالی شیندند ولایت هرات به نام شیخ عبدالله از آن یاد می شود.

مسوولان کمیته جستجوی گمشده گان سربازان شوروی سابق حکیم اف را پیدا کرده تا او را به وطن اصلی اش برگردانند ولی این سرباز روس تبار حاضر نیست تا به سمرقند زاده گاه اصلی خود برگردد. او بعد از خروج سربازان شوروی سابق از افغانستان از ولسوالی شیندند محلی که حالا سکونت اصلی اش در افغانستان یاد می شود بیرون نشده و کدام ارتباطی را با فامیل خود نداشته است.

این سرباز بازمانده شوروی سابق نمی خواهد افغانستان را ترک کند چرا که به گفته خودش با افغانها عادت کرده و هم چنان تابعیت افغانی نیز دارد. حکیم اف یا شیخ عبدالله مردی است حدود پنجاه ساله و به زبان دری خوب تسلط یافته است، این مرد باریش نسبتاً بلند و لباس محلی افغانی گشت و گزار می کند.

او می گوید، باشنده گان ولسوالی شیندند به او خدمات زیادی را در این مدت انجام داده اند و حالا وظیفه تعویض نویسی و دعا خوانی برای مردم را دارد. ولی کشور روسیه از سال‌ها به این‌سو در صدد پیدا کردن سربازان خود در افغانستان است. الکساندر لورینتوف معاون کمیته جستجوی سربازان گمشده روسیه در افغانستان می‌گوید به اساس آماری که آنان دارند سیصد تن از سربازان شان دیگر به خانه باز نگشتند.

آقای لورینتوف افزود: از این تعداد 32 تن‌شان را زنده در افغانستان یافته‌اند که 22 تن به زادگاه‌شان بازگشته اند ولی تعداد دیگرشان نخواستند که برگردند. او گفت که شماری را هم کشته شده یافتند که استخوان‌های‌شان را به روسیه بردند. وی گفت، آنان می خواهند تا زمنیه را فراهم کنند تا سربازان باقی مانده روسی در افغانستان به وطن شان برگردند ولی حکیم اف یکی از محدودترین سربازانی است که حاضر نیست که افغانستان را ترک کند.

هم‌اکنون در هرات تنها یک سرباز شوروی پیشین که زادگاه‌اش ازبکستان کنونی بوده پیدا شده و یک سرباز دیگر هم در ولایت غور در همسایگی هرات زنده گی می کند. ارتش سرخ شوروی در سال 1972 با لشکری بزرگ وارد افغانستان شد و سپس بسیاری در برابر این ارتش اعلام جهاد کردند. طبق آماری که منتشر یافته شوروی آن‌زمان نزدیک به یک‌ صد و پنجاه هزار کشته به‌جای گذاشت و خسارت‌های بسیاری هم دید که تا همین چند سال پیش خواستار غرامت از افغانستان بودند.

حکیم اف یاشیخ عبدالله از مدتی به این سوء در تعقیب رسانه های مختلف بین المللی بود ولی شماری زیادی از پیداکردن این سرباز باقی مانده روس در ولسوالی شیندند ولایت هرات عاجز ماندند. شیخ عبدالله در یک سفر غیرمنتظره از ولسوالی شیندند به شهر هرات آمده و در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با الکساندر لورینتیو معاون کمیته گمشده گان سربازان شوروی سابق از رفتن به زاده گاه اصلی اش بخارا صرف نظر کرد.

حکیم اف در ولسوالی شیندند ولایت هرات با یک دختر افغان ازدواج کرد ولی بعد از مدت کوتاهی از ازدواج آن خانم اش فوت کرد. او گفت، مردم افغانستان سی سال است که برایش خدمت کرده اند و حالا می خواهد تا خدمات آنان را جبران کرده و نمی خواهد که این مردم را ترک کند.


شاه پور صابر، هرات
XS
SM
MD
LG