لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

فاروق وردک نگرانی هایش را با سناتوران شریک ساخت


داکتر فاروق وردک وزیر معارف افغانستان
داکتر فاروق وردک وزیر معارف افغانستان
وزیر معارف افغانستان در ارتباط به وضعیت فعلی معارف کشور نگرانی ها و نظریات اش را در جلسهء عمومی مشرانو جرگه این کشور در میان گذاشت.

کمبود معلمان مسلکی و کتب درسی، مکاتب فاقد ساختمان و فساد در ادارات مربوط از جمله نگرانی های اند که فاروق وردک آن را با سناتوران شریک ساخت.

با این حال بیشتر انتقادات سناتوران در خصوص اشتباهات چاپی در کتاب ها بود، آنان بر وزیر معارف به شدت انتقاد کرده و گفتند که حتی در عناوین کتاب ها اشتباهات املایی و چاپی به مشاهده می رسند.

اعضای مشرانوجرگه تاکید نمودند که بخاطر حل معضله موجود، اگر اصلاحات به میان نیاید، ممکن به اعتبار معارف کشور صدمهء جدی وارد گردد.

حافظ عبدالقیوم و مولوی محمود دانشجو دو تن از سناتوران در مورد گفتند:

« ازهمه بیشتر نگران کننده برای ما مسالهء بود که یکی از سناتوران تصویری را نشان داد برای ما که در آن به جای جیالوژی، جیولرجی نوشته شده بود و به عوض اجتماعیات اجمتاعیات نوشته شده بود.»

« تا حالا هم مکاتب در شهر ما مشکل کمبود کتاب دارند، مشکل دیگر این که اکثر کتاب ها در حاشیه و متن غلطی داشته و حتی عنوان آن هم اشتباه است، که باید مرفوع گردد.»


وزیرمعارف افغانستان کمبود معلمان مسلکی و نبود تعمیر در تعدادی از مکاتب را تایید می کند اما این انتقادات را به شدت رد نمود که گویا نام و عناوین کتب درسی به گونه غلط نوشته شده است.

آقای وردک گفت: برخی حلقات می خواهند از طریق انترنت و شبکه های اجتماعی بر ضد وزارت معارف تبلیغات سوء نمایند.

با آن که آقای وردک در این زمینه از کدام حلقه مشخص نام نبرد اما گفت که این تبلیغات سوء به وسیله کسانی صورت می گیرند که در گذشته در سوختاندن مکاتب و مسموم کردن شاگردان دست داشتند:

« این ها کسانی هستند که مکاتب را آتش می زدند، در ولایت قندهار به روی دختران تیزاب پاشیدند و سال گذشته دو هزار شاگرد را مسموم ساختند.
آنان به این کار ها اکتفا نکرده و به اختطاف و کشتار منسوبان معارف پرداختند.
حالا کوشش می کنند که از طریق شبکه های اجتماعی انترنتی مانند فیس بوک تبلیغات زهر آگین و دور از حقیقت را پخش کنند.
همچنان به توطیه ها، تهدید ها و دسیه ها آغاز کرده اند.»


به گفته آقای وردک، اگر از سوی وزارت معارف نام کدام کتاب غلط چاپ شده باشد وی حاضر است از این وزارت استعفا بدهد.

وزیر معارف تعهد نمود که در بخش حل مشکلات معارف تلاش می کند و تا دو سال دیگر برای دو میلیون کودک که در حال حاضر از رفتن به مکتب محروم هستند زمینه آموزش را مساعد خواهد ساخت.

آقای وردک همچنان گفت: در جریان سال روان حدود یک و نیم ملیون کودک در مکاتب جذب خواهند شد و نزدیک به 650 موسسه جدید تعلیمی نیز اعمار خواهد شد.

اعمار 6670 باب صنف درسی، ایجاد نُه هزار صنف درسی دهاتی در مناطق نا امن کشور از جمله پلان های آینده وزارت معارف خوانده می شوند.
XS
SM
MD
LG