لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

«اکثر علمای دینی وابسته به گروه های سیاسی اند»


معصوم ستانکزی رییس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان
معصوم ستانکزی رییس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان
شورای عالی صلح افغانستان می گوید: اکثر علمای دینی در کشور وابسته به گروه های سیاسی اند و به همین دلیل نمی توانند موقف شان را در برابر جنگ جاری در این کشور روشن بسازند.

به گفته شورای عالی صلح افغانستان، علمای دینی افغان تا کنون مسوولیت شان را در قبال تحکیم صلح و پایان جنگ در این کشور به گونه لازم ادا نکرده اند.

معصوم ستانکزی رییس دارالانشای این شورا می گوید که شماری از علمان دین به جناح های سیاسی وابسته اند و برخی دیگر آنان به سبب ملحوظات امنیتی خاموش مانده اند.

آقای ستانکزی که در دومین نشست بین المللی سومین کنفرانس همکاری های اسلامی برای آینده صلح آمیز افغانستان در کابل صحبت می کرد، نقش علما را در تحکیم صلح مهم خواند.

« چرا این سکوت به وجود آمده؟ چرا در یک تعداد مسایل عمده ما حقایق را به همان رقم که است، گفته نمی توانیم؟ دو مشکل بسیار اساسی وجود دارد، آیا علمای کرام افغانستان از آن مصوونیت برخوردارند که حقایق را بگویند و مصوون باقی بمانند؟ آیا ما این جرئت را داریم که بالاخره از ارتباطی که با طرف های سیاسی مختلف داریم از این ارتباطات بیرون آئیم و به نقطهء برسیم که در آن جا حرف حق را به همان قسمی که لازم است، گفته بتوانیم.»

در عین حال شماری از اعضای شورای عالی صلح افغانستان، برخی از عالمان دین، اعضای جامعه مدنی و تعدادی از جوانان نیز در این نشست حضور داشتند.

در این نشست در مورد قطعنامهء نشست استانبول و تلاش ها جهت عملی ساختن ماده های آن بحث های صورت گرفت.

این قطعنامه در اولین نشست این کنفرانس در چهاردهم و پانزدهم ماه حوت در استانبول صادر گردیده بود.

قطعنامهء نشست نخست این کنفرانس یازده ماده دارد و در مادهء اول آن گفته شده که افغانستان جای جنگ و نزاع نیست.

از سوی هم شماری از علمای دینی که در این نشست اشتراک داشتند از مخالفان مسلح خواستند تا در مورد این قطعنامه نظر بدهند و پس از این پشت پرده صحبت نکنند.

مولوی فقیر محمد خنجری و نعمت الله نجومی دو تن از علمای دینی گفتند که علمای افغانستان و پاکستان در رابطه به حل مشکلات موجود باید به خاموشی شان نقطه پایان بگذارند.

رییس دارالانشای شورای عالی صلح گفت: اگر علمای دینی مسوولیت شان را به گونه درست ادا کنند امکان دارد جنگ جاری در افغانستان پایان یابد.

معصوم ستانکزی همچنان گفت: هنوز هم گروه های در افغانستان وجود دارند که نمی خواهند در افغانستان صلح و امنیت برقرار شده و مردم این کشور در آرامش بسر برند.

سحر لیوال
XS
SM
MD
LG