لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۳

«نگاهی به افغانستان سال ۲۰۱۴»


نشریهء فارن پالیسی، مقاله تحت عنوان، نگاهی به افغانستان سال ۲۰۱۴، به نشرسپرده که در بخش آن می نویسد:

موفقیت یا ناکامی انتخابات افغانستان تاحد زیاد با این وابسته نه خواهد بود که کی برنده می شود؟ بلکه به چگونگی انتخاب آن شخص خواهد بود.

به باور نشریه، صرف نظر از اینکه کی برنده خواهد شد، افغان ها باید باور کنند که پروسهء انتخابات آزاد، عادلانه و سراسری بوده است در غیر آن صورت حکومت جدید یک حکومت غیر مشروع پنداشته خواهد شد که این خود باعث دوام خشونت و بی ثباتی در کشور خواهد شد.

فارن پالیسی می نوسد:
با در نظرداشت خطرات موجود، ایالات متحده امریکا از صحبت آشکار در مورد اینکه از انتخابات آیندهء افغانستان چی انتظارات دارد؟ و هم در مورد نگرانی ها مبنی بر اصلاحات پروسه انتخابات از ابراز نظر خود داری کرده است.

به نوشتهء نشریه، این احتیاط از عواقب انتخابات سراسری ۲۰۰۹ افغانستان سرچشمه می گیرد که انتقادات شدید جامعه جهانی را به همراه داشت.

شدید ترین انتقادات متوجه حامد کرزی بود که می گفت وی در نتیجه انتخابات که در آن تقلب قابل ملاحظه صورت گرفته دوباره انتخاب شده است.

آقای کرزی هم به نوبه خود جامعه جهانی باالخصوص نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان ریچارد هولبروک را مورد انتقاد قرار داده و آن ها را متهم کرده بود که با پشتیبانی از کاندیدای مخالف در امور داخلی افغانستان مداخله بی جا می کند.

فارن پالیسی می نویسد:
رییس جمهورکرزی گفته است، انتقال دموکراتیک قدرت از اداره او به اداره جانشین یک موفقیت تاریخی خواهد بود که وی بعد از کنار رفتن از قدرت به میراث می گذارد.

به باور نشریه، کرزی در این زمینه تنها در صورتی حق به جانب خواهد بود که اگرافغان ها هم این را بپذیرند که نتیجه یی بدست آمده از انتخابات عادلانه است.

فارن پالیسی این مقاله را با بیان این مطلب که با در نظرداشت خوشبینی ها و خطرات پیرامون انتخابات آینده افغانستان امریکا باید علناً دست به اقدامات بزند تا این اطمینان حاصل شود که این خواسته افغان ها جامه عمل بپوشد، به پایان می رساند.

روزنامهء نیویارک تایمز در مورد انتقال مسوولیت ها به افغان ها مقالهء نشر کرده است که در یک بخش آن می نویسد:
در حالیکه افغان ها در سال جاری مسوولیت رهبری را از امریکا به عهده می گیرند، هر ماموریت جدید اردوی ملی افغانستان یک قدم در راستای پیشرفت و پاسخ به سوالات اساسی در قبال سرنوشت این کشور خواهد بود.

آیا نیروهای افغان بعد ازخروج نیرو های امریکایی از این کشور، توان این را خواهند داشت که به طور موثر جنگ بر ضد طالبان را به پیش ببرند؟

و آیا آن ها خواهند توانست که پشتیبانی سران محلی و مردم عادی که برای سرنوشت این جنگ اساسی پنداشته می شوند را بدست آورند؟

نیویارک تایمز به ناامنی های اخیر اشاره کرده می نویسد، جنگ های اخیر بین نیرو های افغان و طالبان حکایت از آغاز فصل جدید جنگ دارد.
XS
SM
MD
LG